گیاهان دارویی

وبلاگ محمد علیانسب

گیاهان دارویی

وبلاگ محمد علیانسب

درمان کولیت و التهاب معده با گیاه شنگ

 

درمان کولیت و التهاب معده با گیاه شنگ

گیاه "شنگ" دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است.یک متخصص داروسازی‌ سنتی گفت: بر اساس مطالعات فارماکولوژیک، گیاه "شنگ" دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده بوده که از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت موثرتر است.دکتر محمدحسین فرزایی با بیان اینکه در طب‌ سنتی ایران، گیاه‌ "شنگ" به نام "لحیهٔ‌التیس" شناخته می‌شود، گفت:

 

بر اساس متون طب‌ سنتی این گیاه دارای خواص متعدد درمانی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله زخم‌های گوارشی، التهابات روده و اسهال‌های گوارشی بوده و تقویت کننده و محافظت کننده کبد در برابر سموم است. وی تصریح کرد: همچنین گیاه شنگ التیام‌ دهنده زخم‌ها و سوختگی‌ها و بند آورنده خونریزی‌های داخلی است.در حال‌ حاضر به صورت بومی و محلی در غرب ایران از ساقه‌های تازه گیاه جهت درمان انگل‌های‌ گوارشی استفاده می‌شود. در مطالعات علمی انجام شده

 

بر روی این گیاه، اثرات ضدالتهابی، محافظت‌ کننده از مخاط معده و روده و همچنین خواص ضد میکروبی آن به اثبات رسیده است. همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته اثرات تقویت ‌کننده و محافظت‌کننده از کبد این گیاه نیز به اثبات رسیده است.این متخصص داروسازی ‌سنتی‌ با بیان اینکه گیاه "شنگ" اثرات آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی دارد که بسیاری از خواص درمانی آن را تایید می‌کند، گفت: بر اساس مطالعات فارماکولوژیک انجام شده گیاه "شنگ" دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است

 

که از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت موثرتر است. وی تصریح کرد: در تحقیقات در مدل حیوانی، عصاره این‌ گیاه به عنوان یک فرآورده ‌مکمل در بهبود کبد چرب اثرات خوبی از خود نشان داده و تاکنون هیچ گونه عارضه‌ جانبی خاصی از این‌ گیاه مشاهده نشده است. این متخصص داروسازی ‌سنتی‌ اظهار کرد:

 

 

افرادی که دچار خونریزی‌های گوارشی هستند و همچنین مبتلا به کولیت اولسروز می‌باشند باید این‌ گیاه را به صورت پخته یا جوشانده مصرف کرده و از مصرف آن به صورت خام اجتناب کنند.فرزایی اظهار کرد: مصرف این گیاه بصورت یک سبزی‌ خوراکی یا در بسیاری از غذاهای محلی مانند آش می‌تواند بعنوان یک فرآورده ‌طبیعی مکمل در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد.

 

نقش تغذیه:


تغذیه خوب و مناسب نقش مهمی در روند بیماریهای مزمن دارد بخصوص در این بیماری، بدن مایعات و املاح و مواد غذایی زیادی از دست می‌دهد و برقراری یک رژیم مناسب در موفقیت درمان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. می‌توان گفت غذاهایی که دارای نمک و ادویه کمتری هستند، نسبت به غذاهای شور و پر ادویه، کمتر باعث ناراحتی بیمار می‌شوند

 

و یا غذاهایی که حاوی فیبر بالا هستند (میوه ها و سبزیجات تازه)، ناراحتی بیشتری برای بیمار ایجاد می‌کنند. به جز در مواردیکه مصرف مواد غذایی خاص موجب تشدید علائم می شود، پرهیز غذایی خاصی برای این بیماری وجود ندارد.بیمارانی که به هر دلیل مصرف غذاهای خاصی را محدود می کنند، باید بطور روزانه از مولتی ویتامین استفاده کنند. غذاهایی که بهتر است مصرف نشود عبارتند از: میوه تازه، سبزیجات تازه، قهوه ، نوشابه های گازدار و ماده ای بنام سوربیتول که معمولاً در محصولاتی مثل آدامس‌های فاقد شکر وجود دارد.

 

اصل مهم در این بیماری، رعایت بهداشت مواد غذایی است. مصرف شیر در این بیماران بعلت اینکه اکثر این بیماران آنزیم هضم قندی بنام لاکتوز را ندارند، ممنوع می باشد. این بیماران باید شیر فاقد لاکتوز مصرف کنند. در صورت حذف لبنیات، این بیماران باید از مکمل کلسیم استفاده کنند تا از پوکی استخوان جلوگیری شود.

 


• نقش استرس:


استرس‌های روحی می‌توانند باعث بدتر شدن بیماری شود. در موارد نادر آرام بخش‌ها یا ترکیبات ضد افسردگی ممکن است برای تخفیف استرس توصیه شود.


• شانس سرطان روده بزرگ:


بطور کلی افراد مبتلا، افزایش ریسک خطر سرطان روده بزرگ را دارند، اما این خطر از شخصی به شخص دیگر فرق می کند. عواملی که در ایجاد سرطان تاثیر دارند به مدت بیماری و وسعت بیماری بستگی دارد. بطور کلی هر چه وسعت ابتلای روده بزرگ (مثلاً درگیری تمام روده بزرگ) و مدت زمان بیماری (مثلاً سابقه بیش از 10 سال) بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد.




درمان ریفلاکس معده با طب سنتی

درمان ریفلاکس معده با طب سنتی، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

 

درمان ریفلاکس معده با طب سنتی

 

 

درمان ریفلاکس معده با طب سنتی

 

غذایی که می خوریم از طریق لوله ای به نام مری وارد معده می شود. هضم غذا در معده توسط اسید و شیره معده آغاز می گردد. دیواره معده به دلیل تماس مداوم با اسید و شیره معده در مقابل اثرات مخرب آنها مقاوم شده است و بالعکس دیواره مری به دلیل اینکه بطور معمول در معرض تماس با اسید و شیره معده نیست دفاع مناسبی هم در برابر این عوامل ندارد. در حالت طبیعی دریچه ا ی بنام دریچه مری بین مری و معده قرار دارد که اجازه می دهد غذا از مری وارد معده شود، ولی از بازگشت غذا و شیره معده به مری جلوگیری می کند.


اگر دریچه مری وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، یعنی به خوبی بسته نشود یا بی موقع باز شود، اسید و شیره معده به داخل مری بر می گردند. همانطور که قبلا ذکر شد دیواره مری در برابر اسید و شیره معده آسیب پذیر است. بنابراین در شرایطی که دریچه مری کار خود را به درستی انجام ندهد، بازگشت اسید و شیره معده به داخل مری باعث آزردگی مری می گردد. به بازگشت غیر عادی اسید و شیره معده به داخل مری و آزرده شدن مری در اثر تماس با این عوامل، بیماری رفلاکس معده به مری یا اصطلاحاً رفلاکس گفته می شود.

 

 

 

از موارد ایجاد و تشدید کننده ریفلاکس می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

 

 

  • سریع غذا خوردن و کامل نجویدن غذا یا غذا خوردن با استرس و نگرانی
  • حاملگی
  • چاقی، تاخیر در تخلیه معده و پرخوری
  • مصرف غذاهای دیر هضم ،چرب و پر ادویه
  • مصرف غذاهای ساندویچی به همراه سس های فلفلی
  • مصرف میوه و مرکبات بلافاصله پس از غذا
  • خوردن چای پر رنگ
  • مصرف نان های فاقد سبوس مانند : نان باگت ، سفید و نان بربری
  • و مصرف نانهای که خمیر آنها به خوبی نمی پزد مثل نان باگت، نان سفید و نان بربری
  • مصرف دخانیات به ویژه سیگار و قلیان
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • مصرف انواع نوشیدنی میان غذاو بلافاصله بعد از غذا
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی های قندی ، نوشابه‌های گاز‌دار، قهوه، چای، و نوشابه‌های کافئین‌دار
  • مصرف مواد غذایی و به خصوص فرآورده های گوشتی حاوی مواد نگهدارنده
  • مصرف انواع کنسرو
  • عدم وجود آرامش و خواب راحت
  • تحمل استرس و فشارهای روانی به مدت طولانی
  • مصرف انواع سس های چرب و پرنمک(به خصوص سس کچاپ)

 

 

چگونه می توان از ریفلاکس پیشگیری و درمان کرد؟

بی شک تغییر در سبک زندگی یکی از ساده ترین روشهای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی است، پرهیز از مواردی که در بالا ذکر شده است می تواند به بهبود علایم ریفلاکس و پیشگیری از بروز آن کمک کند. بنابراین خوردن غذا به اندازه، پرهیز از پرخوری، کاهش مصرف فست فود، نوشابه های گاز دار، سس آماده به خصوص سس قرمز و غذاهای سنگین و بسیار چرب، کم کردن نوشیدن چای، ترک سیگار و قلیان، کاهش وزن و داشتن برنامه منظم ورزشی (حداقل روزانه 30 دقیقه پیاده روی) در کاهش علایم یا پیشگیری از رفلاکس موثر هستند. همچنین کنترل استرس و تعدیل فشارهای روانی در کنترل ریفلاکس بسیار موثر است.

 

 

کاهش وزن : با مشورت و تهیه برنامه غذایی تحت نظر پزشک و یا کارشناس تغذیه اقدام به کاهش وزن کنید! این نکته فقط برای افرادی است که دارای اضافه وزن  یا چاق (چاقی شکمی) یا افرادی که شروع علایمشان با افزایش وزن  همزمان شده است .

 

 

صبحانه را کامل بخورید : مهم‌ترین و سودمندترین وعده غذایی «صبحانه» است و لازم است که افراد روز خود را با صرف یک صبحانه کامل شروع کنند. اگر در تغییر سبک زندگی که مطرح شد به این گونه که صبحانه(هر نوع غذای کاملی که میل دارید در وعده ظهر نهار میل کنید) را کامل میل کنید ، نهار را حذف و شام را حدود 6 تا 7 شب میل کنید مطمئناً شاهد تغییرات فوق العاده ای از جمله : کاهش استرس ، خواب راحت ، سحر خیزی و سلامت گوارش برخوردار خواهید شد.

 

درمان ریفلاکس معده با طب سنتی

در زمان های مشخص غذا بخورید :  خیلی مهم است که غذایی که می خورید و زمانی که آن را میل می کنید، از قبل معین باشد. خوردن غذاهای مشابه و زمان های مشخص در روز اثرات معینی بر روی سیستم گوارش شما دارد.

 

 

هرگز بین غذا آب و مایعات نخورید : از آنجایی که مهار ترشح اسید معده در بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری بسیار با اهمیت است توصیه می شود آب و مایعات را نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا میل کنید.

 

 

به میزان کافی آب بخورید : قصد نداریم تا تمام فواید مصرف آب به میزان کافی را دوره کنیم، مصرف آب به میزان کافی به خصوص حدود 30 دقیقه قبل از غذا باعث هضم بهتر غذا ، کمک به درمان یبوست و در نتیجه بهبود علائم ریفلاکس خواهد شد.

 

 

کاهش مصرف لاکتوز : بسیاری از افراد مشکلات گوارشی به نام عدم تحمل لاکتوز دارند. یعنی اینکه با خوردن مواد غذایی حاوی لاکتوز مانند شیر دچار مشکل می شوند. برای همین توصیه می‌کنیم به جای شیر گاو از شیرهای گیاهی مانند : شیربرنج یا شیرسویا استفاده کنید.  دو نوع شیر مذکور در فروشگاه های بزرگ موادغذایی عرضه می شود.

 

 

محصولات پروبیوتیک : استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها میکروب‌ها را از بین می‌برند و در این میان به باکتری‌های مفید و بی‌ضرر نیز رحم نمی‌کنند. این باکتری‌های مفید یا پروبیوتیک‌ها به روده‌ها کمک می‌کنند تا مواد غذایی، بهتر جذب شود. برای همین لازم است که به فکر احیای این پروبیوتیک‌ها باشید. برای این کار می‌توانید با استفاده از قارچ کفیر اقدام به تهیه ماست و نوشیدنی کفیر کنید که خود یکی از بهترین محصولات پروبیوتیک در جهت کاهش اسید معده و هضم غذا بسیار مفید است.

 

 

خوردن میوه و سالاد قبل از غذا : حتماً شما هم می دانید که میوه و سبزیجات دارای ساعت هضم کمتری در مقابل سایر مواد غذایی می باشند، در خانواده های ایرانی سالاد و میوه را معمولاً پس از غذا می خورند که این عمل باعث ریفلاکس و حتی بوی بد دهان نیز می شود. هر نوع سالاد و میوه ای را با رعایت فاصله زمانی قبل از غذا میل کنید.

 

 

  • ساعات هضم مواد غذایی مختلف
  • آب و آب میوه: 20 تا 30 دقیقه
  • سوپ ساده : 30 تا 45 دقیقه
    میوه ها و سبزیجات: 30 تا 45 دقیقه
    لوبیا، غلات و نشاسته ها: 2 تا 3 ساعت
    گوشت، مرغ و ماهی : 3 ساعت یا بیشتر

 

 

اجتناب از استرس هنگام غذاخوردن : در این میان استرس و اضطراب در تشدید ریفلاکس و آسیب‌های احتمالی آن نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. گفتنی است که در حالت استرس عمل هضم غذا نه تنها به خوبی صورت نمی‌گیرد بلکه التهاب روده، زخم معده و سوزش سردل نیز در این حالت بیشتر بروز می‌کند، بالعکس غذا خوردن در آرامش و رعایت تغذیه اصولی باعث تندرستی و طول عمر افراد شده و علاوه بر آن سلامتی روح و روان را نیز تضمین می‌کند

 

و طبعاً اینگونه افراد به ندرت دچار ریفلاکس معده خواهند شد.گفتنی است در کنار حفظ آرامش هنگام غذا خوردن، رعایت رژیم غذایی و تغذیه سالم، موجب خواهد شد تا از مبتلا شدن به ریفلاکس معده که یکی از بیماری‌های گوارشی بوده و متاسفانه در سال‌های اخیر شیوع آن رو به افزایش است، مصون بمانید.

 

 

درمان یبوست : یبوست یکی از شایعترین مسائلی است که باعث ایجاد و حتی ریفلاکس نه تنها در خواب حتی در طول روز و حتی هنگام صحبت کردن شود، در صورتی که به ازای هر وعده غذا یک بار دفع ندارید این به معنی یبوست است که باید سعی در درمان آن داشته باشید.

 

 

رعایت فاصله غذا خوردن و خواب : خوردن غذا کمی قبل از خواب باعث وجود آمدن اختلالات خواب می شود و از طرفی این موضوع باعث ریفلاکس نیز خواهد شد، بهتر است بین صرف غذا و خواب حدود 3 ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد تا دستگاه گوارش عملیات هضم و جذب را به خوبی انجام داده و معده قبل از خواب خالی باشد.

 

 

قبل از اینکه به رختخواب بروید اجابت مزاج داشته باشید: این اصل یکی از اصول مهم پیشگیری از بسیاری از بیماری هاست . و انسان را در مقابل بیماری ها واکسینه می کند . این اصل یکی از سه اصل پیشگیری از بیماری های اعصاب است که حضرت علی ( ع ) به فرزندان خویش فرمودند : که با به کار بستن آنها از طبیب بی نیاز خواهند شد.

درمان ریفلاکس معده با طب سنتی

 

استفاده از بالش مناسب : از همین امشب بالشی را انتخاب کنبد که باعث بالاتر قرارگرفتن سر نسبت به شب های گذشته شود، استفاده از بالش مناسب تا حدودی جلوی رفلاکس شبانه را می گیرد.

 

 

مصرف مقادیر کمتر غذا در وعده‌های مکرر : حضرت علی(ع) در مورد مصرف کمتر غذا که یکی از سه اصل مهم سلامتی از فرمایشات ایشان است می فرمایند :  تا گرسنه نشدى بر سر سفر غذا منشین و تا زمانى که هنوز اشتهایت باقى است برخیز، با انجام این اعمال نه تنها دیگر دچار ریفلاکس نخواهید شد بلکه احساس خستگی و سنگینی نیز نخواهید داشت.

 

 

روزانه پیاده روی یا ورزش کنید : این که می‌گویند پیاده‌روی به هضم غذا کمک می‌کند افسانه نیست. هر گونه فعالیت بدنی به شرط این که خیلی سنگین نباشد باعث هضم بهتر غذا می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که هر روز نیم ساعت ورزش کنید. پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا و غیره بسیار موثر است. اگر مدت طولانی است که ورزش نکرده‌اید ابتدا از پیاده روی ساده روزانه و گاهی هم بیشتر، چند ایستگاه مانده به منزل یا محل کارتان را پیاده بروید.

 

 

آهسته غذا بخورید : توصیه می شود که لفمه های غذا را به تعداد دندانها بجوید، مصرف آهسته تر غذا موجب می شود که از صرف غذا لذت بیشتری ببرید ( تا اینکه صرفا بخواهید هرچه سریع تر غذا را به شکمتان برسانید). کامل جویدن غذا در حقیقت اولین قدم برای پروسه پیچیده هضم غذا می باشد و لذا اگر غذای خود را فقط در حدی می جوید که از مری شما پایین رود، اشتباه می کنید.

 

یک دلیل خوب برای انجام تلاش کافی جهت جویدن غذا این است که بزاقی که در حین جویدن غذا را در بر می گیرد در حقیقت شامل آنزیم های هضم کننده ای است که هضم غذای شما را قبل از بلع آغاز می نماید. آنزیم های آلفا آمیلاز و لیپاز زبانی هضم کربوهیدرات و چربی را از دهان شروع می نمایند و لذا میزان فعالیت هضمی مورد نیازی که معده مسول آن خواهد بود را کاهش می دهد.

 

 

از غذاهای چرب و تند پرهیز کنید : اولین دشمن معده غذاهای چرب و تند است. مصرف گوشت قرمز، غذاهای حاوی انواع سس چرب و تند که شامل : سس کچاپ و مایونز می شود، پنیرهای چرب را کاهش دهید. چربی‌ها دیرتر از مواد کربوهیدرات‌دار و قندی از معده تخلیه می‌شوند و  به همین دلیل، احتمال بازگشت محتویات معده به مری را بیشتر می‌کنند.

 

 

اجتناب از مصرف انواع شیرینی و نوشیدنی قندی پس از غذا : مصرف انواع نوشیدنی قندی و گاز دار پس از غذا باعث تشدید علائم ریفلاکس می شود ، توصیه می شود در مقابل استفاده نکردن از این نوع نوشیدنی ها از دوغ که با استفاده از ماست شیرین که در منزل تهیه شده باشد و یا نوشیدنی کفیر آن هم به همین صورت اگر در منزل تهیه شده میل نمایید.

 

 

اجتناب از مصرف انواع دخانیات به ویژه سیگار و قلیان : سیگار و قلیان کشیدن باعث کاهش توانایی و عملکرد ماهیچه اسفنگر مری می شود و ترک سیگار و قلیان به شما در بهبود مشکلتان کمک می نماید.

 

 

اجتناب ازپوشیدن لباسهای تنگ و کمربندهای سفت : لباسهایی که تنگ هستند به شکم و دریچه مری شما فشار آورده و باعث ترش کردن و یا ریفلاکس معده می شوند.

 

 

خودتان را نگه ندارید : به محض اینکه نیاز به دستشویی داشتید خودتان را نگه ندارید. چون این کار به مرور باعث بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست و زمینه ساز ریفلاکس خواهد شد.

 

 

از خوردن محرک ها کمى پیش از خواب بپرهیزید : گوشت ، شکلات ، قهوه ، و چایى و نوشابه خاصیت تحریک کنندگى دارند و به راحتى مى توانند باعث بى خوابى و همچنین ریفلاکس شوند.

 

 

مصرف نان های مناسب : معمولاً نان هایی توصیه می شود که دارای بهبود دهنده های غیر طبیعی نیستند و چه بهتر که نان های سبوس دار مصرف شود به طور مثال نان سنگک یکی از بهترین نان های مورد بحث است.




 


نگاهی اجمالی به فواید روغن های گیاهی

فواید روغن های گیاهی

 

روغن اسطوخدوس
نقرس و رماتیسم ، ناراحتیهای پوستی و التیام دهنده زخمهای سخت و عفونی.


روغن بی ام تی
سینوزیت، مسکن عصبی، سیاتیک، عضلانی


روغن بابونه
تقویت مو ، ورم و التهاب، ضد درد ، شفافیت و نرمی مو.


روغن سیر
جوش سر، سیاتیک و نقرس، شقاق و ترک پوست.


روغن سقز
روماتیسم، شکستگی استخوان ، دردهای مفصلی .


روغن زنجبیل
تبخال ، درد کمر و زانو، تقویت نیروی جنسی.


روغن کنجد
سوختگی، ریزش مو، شوره سر ،موخوره، تقویت عضلات


روغن زیتون
یبوست ،دردهای عضلانی،موی سر


روغن گردو
نقرس، رعشه و دردهای مفاصل، دردهای عصبی


روغن بنفشه
ریزش مو ، برطرف کننده چروکهای پوست، گرفتگی بینی


روغن بادام شیرین
ملین، نرمی لثه ، سرفه های خشک


روغن بادام تلخ
تقویت مو ، ترک پوست، خارش ناشی از اگزما.


روغن جوانه گندم
درد کمر، شادابی پوست صورت.شفاف کننده.


روغن کرچک
ملین،شوره سر ،نرم کننده مفاصل


روغن نارگیل
تقویت مو، درد زانو و دردهای موضعی


روغن فندق
ریزش مژه وابرو ، نارسایی های ناخن، واریس

 

فواید روغن های گیاهی

 

نگاهی اجمالی به فواید روغن های گیاهی


روغن گلسرخ
مسکن درد گوش ، التیام ورم و بواسیر


روغن مورد
تقویت مو و مژه و ابرو ، شوره سر ، رفع بوی بد بدن.


روغن دارچین
سرما زدگی ، گرم کردن مفاصل ، لاغری موضعی ، بسیار مفید برای بی حسی عضلانی


روغن سیاه دانه
رشد موی صورت ، ریزش مو ، کمر درد


روغن رازیانه
ضد انگل، از بین برنده موهای زائد صورت.


روغن کامپاند
ضد زگیل و میخچه


روغن پیاز عنصل
تقویت کننده پیاز موی سر، ضد ریزش مو


روغن زنبق
درد مفاصل، ترک های پوستی


روغن گنه گنه
درمان روماتیسم ,درمان دیسک کمر,درمان آرتروز,درمان ضعف عضله,آرتروز گردن


روغن میخک
شل شدن عضلات و دفع سموم، ضد عفونت قارچی، سردرد


روغن گشنیز
ضد دردهای روماتیسم عضلانی پا مفصلی – ضد چروک صورت و بدن


روغن رزماری (اکلیل کوهی)
تقویت مو، ضد ریزش و شوره سر، مسکن دردهای عضلانی


روغن گزنه
ضد آرتریت- روماتیسم و نقرس و اگزما- ضد سیاتیک تقویت کننده موی سر


روغن کوهان شتر
مسکن و معالج دردهای مفصلی ، آرتروز،رماتیسم ،سیاتیک ،گرفتگی عضلات و رگ به رگ شدگی


روغن شتر مرغ
ترمیم پوست، دردهای عضلانی و بیماری های استخوان، ترمیم سوختگی های خفیف و شدید


روغن هلو
درد گوش و گرفتگی مجرای گوش، بواسیر


روغن ۱۵ گیاه
تقویت پیاز مو ،مژه و ابرو، ضد ریزش و موخوره


روغن بره موم
التیام و رفع التهابات پوستی- منقبض کننده و خاصیت ضد روماتیسمی و درد مفاصل


روغن مومیایی
ضد درد گوش، درد های عضلانی


روغن هفت گیاه
تقویت قوای جنسی، تقویت پوست و مو


روغن کدو طبی
تورم خوش خیم پروستات، ضدانگلی


روغن مار
تقویت موی سر، براق کنندگی و شفافیت مو، ضد رماتیسم


روغن زرده تخم مرغ
رشد دهنده موهای سر وابرو ،ضد شوره ،تقویت کننده پوست،سوختگی و میگرن


روغن مورچه
از بین بردن مو های بدن



 

با خواص درمانی ریواس آشنا هستید؟

یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه افرادی که به سنگ‌های کلیوی اگزالاته مبتلا هستند باید ریواس را از برنامه غذایی خود حذف کنند، گفت: این سبزی سرشار از انواع ترکیبات آنتی‌ اکسیدان است که می‌تواند در پیشگیری از پیری، بیماری‌های قلبی - عروقی، انواع سرطان و مقاومت بدن در برابر آلودگی هوا موثر باشد.

 

 خواص درمانی ریواس

 

مریم صالحی با بیان اینکه ریواس با طعم ترش و ساقه‌های خوشرنگ به همراه بهار می‌آید، گفت: با توجه به خواص فراوان این گیاه بهتر است جایی برای آن در برنامه غذایی‌تان فراهم کنید. ریواس گیاهی است از تیره‏ ‏ترشک‏‌ها که به طور وحشی در اطراف رودخانه‌ها رشد ‌می‌کند.

وی در باره موارد پرهیز از مصرف ریواس گفت: برخی افراد باید از مصرف ریواس پرهیز کنند به عنوان مثال افرادی که به سنگ‌های کلیوی اگزالاته مبتلا هستند باید ریواس را از برنامه غذایی خود حذف کنند. همچنین مادران شیرده باید آگاه باشند که ممکن است مصرف ریواس توسط آنان در دوران شیردهی باعث اسهال در نوزادشان شود. اما در عین حال مصرف آن در کودکان برای رفع یبوست بسیار کمک‌کننده است.

با خواص درمانی ریواس آشنا هستید؟

صالحی گفت: ریواس حاوی مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم است. بنابراین می‌تواند به خوبی فشار خون را تعدیل و به تنظیم آن کمک کند. همچنین تاثیر بسیار خوبی بر دستگاه گوارش دارد؛ چرا که ترشحات اسیدی معده را تنظیم کرده و با تحریک ترشح نمک‌های صفرای در هضم و جذب چربی‌ها موثر است.

وی افزود: افرادی که به ناراحتی روده و سوء جذب چربی دچار هستند جهت تامین ویتامین‌های محلول در چربی و بهبود هضم و جذب چربی‌های مفید غذایی می‌توانند از ریواس کمک بگیرند.

 

با خواص درمانی ریواس آشنا هستید؟ 

 

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: ریواس در تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده موثر است و می‌تواند به تنظیم قند خون در بیماران دیابتی کمک کند. به علاوه فیبر بالایی دارد و می‌تواند در تنظیم قند و چربی خون موثر باشد.

صالحی گفت: فیبر بالا و انرژی اندک ریواس می‌تواند بدون دریافت کالری اضافی احساس سیری ایجاد و به کاهش وزن کمک کند.

وی گفت: اگر به یبوست مبتلا هستید بهتر است هفته‌ای دو تا سه مرتبه ریواس مصرف کنید. ریواس و آب آن در درمان تب، بی‌اشتهایی و یرقان به کار می‌رود که بهتر است آب ریواس در ترکیب با آب هویج، کرفس، خیار و سیب مصرف شود.

صالحی یادآور شد: ریواس ویتامین C بالایی دارد و به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. بنابراین پس از عمل جراحی یا سوختگی و هرگونه آسیب وارده به پوست و بافت‌های بدن بهتر است از ریواس کمک بگیرید، همچنین مصرف آن پس از جراحی‌های چشم یا موارد ابتلا به کاتاراکت می‌تواند در تسریع بهبود چشم کمک‌کننده باشد.

وی در پایان گفت: این سبزی سرشار از انواع ترکیبات آنتی‌ اکسیدان است که می‌تواند در پیشگیری از پیری، بیماری‌های قلبی -عروقی، انواع سرطان و مقاومت بدن در برابر آلودگی هوا موثر باشد.




از خواص گیاهی آلوئه ورا چه می دانید

 

از خواص جنجالی گیاهی آلوئه ورا چه می دانید

تحقیقات علمی از استفاده سنتی آلوئه ور به عنوان درمان موضعی حداقل برای بعضی از مصارف خاص حمایت می نماید. تحقیقات نشان می دهند که ژل تهیه شده از آلوئه ورا ممکن است در درمان بیماری پسوریازیس، درماتیت سبوره، شوره سر و خراش ها و سوختگی های کوچک مفید باشد. همچنین بنظر می رسد که ژل تهیه شده از آلوئه ورا فوایدی در درمان زخم های ناشی از تبخال تناسلی در مردان به همراه دارد.همچنین شیره تهیه شده از آلوئه ورا که به آن لاتکس نیز می گویند، ملینی قوی می باشد. در حقیقت زمانی از شیره آلوئه ورا در داروهای در دسترس درمان یبوست استفاده می شد. اما بدلیل کامل نبودن تحقیقات درباره آلوئه ورا، FDA دستور داد که آلوئه ورا از ترکیب داروها حذف گردد.

 

خطرات و عوارض جانبی آلوئه ورا یا صبر زرد چیست؟

عوارض جانبی – آلوئه ورای موضعی ممکن است باعث التهاب شود. آلوئه ورای خوراکی که خواص ملین مانند دارد، می تواند باعث اسهال و گرفتگی شکم شود. همچنین تا یکماه قبل از آزمایش کولونوسکوپی نمی بایست از نوع خوراکی آلوئه ورا استفاده نمود.خطرات – از آلوئه ورای موضعی برای زخم های عمیق و یا سوختگی های شدید استفاده ننمایید. افراد آلرژیک به سیر و پیاز شانس حساسیت به این گیاه نیز در آنها وجود دارد.

 

مقدایر زیاد آلوئه ورای خوراکی می تواند خطرناک باشد. مصرف طولانی مدت آلوئه ورا می تواند خطر سرطان کولون را افزایش دهد. اگر دچار مشکلات روده ای، بیماری های قلبی، هموروئید، مشکلات کلیه، دیبات و عدم تعادل الکترولیت از قرص های خوراکی آلوئه ورا استفاده ننمایید. زنان باردار یا شیرده نباید این ماده را مصرف کنند زیرا ممکن است سبب انقباض های رحمی گردیده و باعث سقط جنین شود. مصرف مسهل آلوئه برای درمان بیماری های معده ای-روده ای،انسداد روده ای، آپاندیسیت یا دردمعده مبهم تجویز می شود.

 

این ماده ممکن است سبب تشدید اولسرها، بواسیر، دیورتیکولوز، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر(IBS) گردد. این ماده ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز بی ضرر گردد. کودکان زیر 12 سال نباید گیاه آلوئه مصرف کنند. مصرف طولانی و مزمن شیره آلوئه می تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می تواند با پاره ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیره آلوئه را با ادرارآورهای (مدرهای) تیازید،

 

شیرین بیان یا کوتیکواستروئید مصرف کنید، بیشتر است. آلوئه ورا اگر به اندازه مصرف شود، خطری ندارد ولی مقدار زیاد آن باعث اسهال خونی می شود. – ضمناٌ زنان شیرده نباید از آن استفاه کنند زیرا صبر زرد از طریق شیر وارد بدن طفل می شود و ایجاد اسهال می کند. این گیاه برای زنان حامله خوب نیست زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.تداخلات – اگر بطور منظم هر داروی خاصی را استفاده می نمایید، قبل از مصرف مکمل های آلوئه ورا با پزشکتان مشورت نمایید. ممکن است این مکمل ها با دارو ها و مکمل های مصرفی شما در تداخل باشند.

 

طب سنتی وخصوصیات آلوورا

آلوورا اگر بطور مستقیم بروی پوست قرار گیرد تاثیر شگرفی در درمان زخمها ، بریدگیها ، خارش پوستی ، التهابات پوستی ، اگزما وگزیدگی های سمی وسوختگی های ناشی از تشعشعات اشعه X دارد .استفاده از این گیاه سبب سرعت در بهبودی زخمها ، جلوگیری از عفونت وهمچنین جلو گیری از بجا ماندن آثار زخم وگوشتهای اضافی می گردد .عصاره این گیاه برای حفاظت پوست وموی سر موثر بوده وباعث حالت دادن موودرخشندگی آن می شود .بخور این گیاه تسکین دهنده درد سینوزیت می باشد واستنشاق بخار آبی که برگ آلوورا در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید است .چکانیدن چند قطره از شیرابه گیاه ، موجب تسکین فوری گوش درد می شود وبرای تسکین درد چشم نیز مفید می باشد .

 

طب مدرن وخصوصیات آلوورا

اغلب مردم با این گیاه به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضد آفتاب ها ، مرطوب کننده ها وکرمهای سوختگی آشنا هستند . به عنوان مثال تولید کنندگان شامپو اعتقاد براین امر دارند که اسیدیته معادل 5/4 این گیاه آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم کننده ها ایده ال نموده است .امروزه حضور روز افزون آلوورا در محصولات متعدد و متنوعی مشاهده می شود هم اکنون متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی گیاه یاد شده را به اندازه مصارف خارجی آن مفید ومتعدد می دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره ژل ، کپسول ، پودر و آبمیوه عرضه می کنند .

 

به 5 دلیل عمده باید نوشیدنی آلوورا را نوشید:

1 – آمینو اسیدها ، اجزا وقالب های ساختار بدن ما می باشند . هشت امنیو اسید ضروری وجوددارد که در بدن ما ساخته نمی شود که در اجزا گیاه الورا کشف شده است . نوشیدن مداوم ومنظم آلوورا به شما اجازه می دهد بواسطه تامین طبیعی امینو اسیدهای ضروری بدن ، سلامتی بدن خودرا حفظ نمائید .تجزیه ترکیبات آلوورا نشان می دهد که در بین گیاهان شناخته شده توسط بشر ، آلوورا تنها گیاهی است که امینو اسیدهای مشابه وضروری بدن را می سازد .

 

2 - آلوورا بدون هیچگونه عارضه ای از عصبانیت والتهاب جلو گیری می نماید ، همچنین سبب تحرک ماهیچه ها وصحت کارکرد مفاصل می شود .

 

3 – ویتامین های موجود در آلوورا A ، B1 ،B2 ، B6 ،B12 ،C ، E و فولیک اسید ونیاسین می باشد . بدن انسان نمی تواند بعضی از این ویتامین ها را ذخیره نماید. ، بنا براین بهترین راه تامین ویتامین های فوق نوشیدن میزان مناسبی از آلوورا ی یام یام می باشد .

 

4 – مواد معدنی که در آلوورا یافت می شود شامل کلسیم ، سدیم ، آهن ، پتاسیم ، کروم ، منگنز ، مس و روی می باشد . یک راه طبیعی وسالم برای تامین نیازهای بدن می باشد .

 

5 – هر 21 الی 28 روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می شود نوشیدنی آلوورای یام یام می تواند منبعی غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم وشاداب داشته باشید وبا اثرات پیری پوست مقابله کنید .




راهی موثر و جالب برای درمان تبخال

 

راهی موثر و جالب برای درمان تبخال

افراد مبتلا به تبخال برای تسریع بهبود این بیماری کافی است در مدت زمانی که به تبخال مبتلا هستند از خوردن خوراکی‌هایی مانند بادام زمینی و انواع خوراکی‌های تشکیل شده از آن مانند کره بادام زمینی و شیرینی بادام، عدس، آجیل، گندم، کاکائو و جو پرهیز کنند.تبخال یکی از بیماری‌های شایع در میان انسان‌هاست که عموما با سوزش، خارش و تب همراه است. این بیماری معمولا با بروز ضایعات پوستی به‌ویژه در ناحیه لب‌ها، لثه و زبان در بدن دیده می‌شوند. استرس، عفونت مجرای تنفسی و هیجان ناگهانی از عوامل بروز تبخال‌های دهانی است. برخی از روش‌های درمانی خانگی این بیماری را مرور می‌کنیم.

 

بهبود تبخال با روغن چای

استفاده از روغن چای تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال بیماری تبخال به سایر قسمت‌های عضو درگیر از قبیل لب و جدارهای درونی دهان دارد. برای پیشگیری از توسعه تبخال در بخش‌های دیگر دهان کافی است روغن چای را با پنبه روی تبخال بمالید و این کار را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.

 

چه غذاهایی نخورید

افراد مبتلا به تبخال برای تسریع بهبود این بیماری کافی است در مدت زمانی که به تبخال مبتلا هستند از خوردن خوراکی‌هایی مانند بادام زمینی و انواع خوراکی‌های تشکیل شده از آن مانند کره بادام زمینی و شیرینی بادام، عدس، آجیل، گندم، کاکائو و جو پرهیز کنند. مصرف این مواد‌غذایی حتی اگر اندک باشد موجب تحریک تبخال شده و موجب افزایش حساسیت و درد در بیمار می‌شود.

 

تا می‌توانید شیر بخورید

درصورتی که به دلایل مختلف مثل استرس یا اضطراب دچار بیماری تبخال شدید نوشیدن شیر و مصرف ماست و خامه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بهتر است در تمامی وعده‌های غذایی خود از شیر یا ماست استفاده کنید. علاوه براین استفاده از گوشت سفید مانند گوشت مرغ و ماهی و مصرف باقلا از دیگر مواردی است که به درمان و تسریع روند درمان تبخال کمک می‌کند.

 

خاصیت ضد‌ویروسی گل همیشه بهار

گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به‌ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن‌که به کنترل و از بین رفتن ویروس‌ها کمک می‌کند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می‌شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضد‌ویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می‌شود. برای تهیه این عصاره کافی است ۳ قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در ۲لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

 

چگونه از تبخال پیشگیری کنیم؟

وی توصیه کرد: براى پیشگیرى از بروز تبخال و جلوگیری از انتقال تبخال با سایر افراد بهتر است از روبوسی و تماس پوستى با افراد مبتلا به تبخال خوددارى کرد.همچنین از وسایل مشترک استفاده نباید کرد و مرتب دست ها را شست وشو داد.افرادی که تبخال دارند از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و تماس با چشم ها باید خودداری کنند.

 

عوامل ایجاد کننده تبخال کدامند؟

گونه هاى معینى از ویروس هرپس باعث تبخال مى شود. ویروس هرپس سیمپلکس معمولاً در صورت، تبخال ایجاد مى کند. این ویروس مسئول ایجاد تبخال هاى تناسلى است. با این حال هر دو نوع ویروس مى توانند هم در ناحیه صورت و هم در دستگاه تناسلى تبخال ایجاد کنند.زمانی تبخال به شما سرایت مى کند که با شخصى که داراى ضایعه فعال است تماس بگیرید. استفاده مشترک از ظروف غذا، تیغ و حوله مى تواند باعث سرایت تبخال شود.هنگامى که یک بار به تبخال مبتلا مى شوید، ویروس در سلول هاى عصبى پوست تان نهفته باقى مى ماند و ممکن است دوباره به صورت عفونتى فعال در همان محل اول یا نزدیک به آن ظاهر شود. در این صورت ممکن است در محل قبلى، احساس خارش یا برآمدگى کنید.




آشنایی با خواص جالب گل ختمی

 

آشنایی با خواص جالب گل ختمی

برگ‌ها و گلبرگ‌های گل ختمی را می‌توان به شکل دم‌نوش و عرقیات مصرف کرد که برای درمان انواعی از بیماری‌ها مفید است.گل ختمی علاوه بر آن که به دلیل داشتن گل‌های رنگی و بزرگش در تزئین خانه یا باغچه استفاده می‌شود، کاربردهای پزشکی و درمانی هم دارد. برگ‌ها و گلبرگ‌های گل ختمی را می‌توان به شکل دم‌نوش و عرقیات مصرف کرد که برای درمان انواعی از بیماری‌ها مفید است.

 

گل ختمی در فرهنگ های مختلف

به لحاظ تاریخی گل ختمی در فرهنگ‌های مختلف به عنوان گزینه‌ای برای درمان چندین بیماری کاربرد داشته است. در مصر باستان از دم نوش گل ختمی برای کاهش دمای بدن، درمان بیماری‌های عصبی و قلبی و افزایش دهنده ادرار استفاده می‌کردند. در کشورهای آفریقایی نیز دم‌نوش گل ختمی را برای درمان یبوست، سرطان، بیماری کبد و علائم سرماخوردگی تجویز می‌کردند. همچنین خمیر تولید شده از برگ‌های این گیاه برای درمان جراحت روی پوست قرار داده می‌شد.

 در ایران این دم نوش به عنوان روش درمانی برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده بوده است. مطالعات جدید هم حاکی از آن است که گل ختمی می‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا موثر باشد. هرچند لازم است بررسی‌های بیشتری در این باره انجام گیرد. در یونان باستان، گل ختمی را با عسل می‌جوشاندند و برای درمان زخم‌ها، اسهال خونی، درد سیاتیک و دندان درد استفاده می‌کردند.

 

خواص گیاه ختمی

 قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است. استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی

سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید.همچنین برگ‌های این گیاه برای درمان گازگرفتگی و سوختگی شفابخش است.همچنین گل ختمی در درمان مشکلات مرتبط

با التهاب دستگاه گوارش موثر است و می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.می‌توان عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست.

استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت  اخیرا، گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. همچنین محققان در نظر دارند تا کارآیی ختمی را به عنوان درمان طبیعی برای کنترل قندخون در دیابتی‌ها مورد بررسی قرار دهند.

 این گیاه دارای خواصی است که می‌توان از آن در درمان سرطان و کاهش وزن استفاده کرد. در نتایج یک مطالعه دیگر آمده است عصاره گل ختمی روی متابولیسم اثر می‌گذارد و از چاقی و تشکیل چربی در کبد جلوگیری می‌کند.این گیاه استوایی به عنوان ترکیبی دارویی در درمان شپش سر نیز تاثیرگذار است.

 

 

مراقب باشید

با این حال در برخی از مطالعات آمده است گل ختمی می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است.زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند. کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

 

طرز تهیه

یک قاشق غذاخوری گل ختمی را در قوری بریزید و روی آن آب با دمای 70 یا 80 درجه ریخته و اجازه دهید که به مدت 15 دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید آن را با کمی عسل شیرین کنید.برای دم کردن ریشه این گیاه ابتدا ریشه آن را تمیز کرده و در یک لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید

که به مدت 30 دقیقه دم بکشد پس از سرد شدن آن را از صافی عبور داده و در صورت تمایل با عسل شیرین کنید.ختمی، ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهشدهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل است.

 

ختمی

ختمی، گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب دندانه دار است. ختمی گل هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت های انتهایی ساقه اکثرا به صورت 3 تایی دیده می شوند. قسمت مورد استفاده ی ختمی گل، ریشه و برگ آن است.

 

ریشه ی ختمی

ریشه ی ختمی به عنوان منبع مهم موسیلاژ بیش از دو هزار سال است که برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتی های معده و به طور موضعی جهت التیام زخم، کاربرد دارد. این موسیلاژ، در تهیه پمادهایی که برای تسکین پوست های ترک خورده تجویز می شود و همچنین به میزان کم (20 ppm)، جهت شکل ظاهری و حجیم کردن غذا مصرف می شود.

 

ترکیبات مهم

مهم ترین ترکیب ریشه ی ختمی، موسیلاژ آن است که در فصول مختلف، درصد آن متفاوت است و در زمستان به حداکثر می رسد. منابع مختلف، درصد موسیلاژ ریشه ی ختمی را بین 10 تا 35 درصد ذکر می کنند. موسیلاژ در اثر هیدرولیز، قندهای رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک، ایجاد می کنند ترکیبات دیگر، شامل: فلاونوئید، پکتین، قندها، آسپاراژین و کمی استرول هستند.

 

اثرات مهم

ختمی به عنوان ضد سرفه به ویژه برای سرفه های حاصل از تحریکات التهابات غشاء مخاطی و یا تورمی گلو(نزله ای) که دارای ترشح می باشند بسیار موثر است.

 

 

طریقه و مقدار مصرف

ریشه ی خشک شده ی ختمی را ابتدا باید با آسیاب به صورت پودر تبدیل کرد؛ سپس بر روی 3 تا 10 گرم از این پودر، یک استکان یا لیوان آب سرد اضافه نمود و به مدت نیم ساعت خیساند. (البته هر چه بیشتر خیسانده شود، بهتر است)؛ آن گاه با همزن، آن را به خوبی هم زد و سپس صاف کرد.

حاصل صاف شده را می توان به طور مستقیم و یا با یک قاشق عسل، مخلوط کرده و میل نمود. چون عسل، خود دارای اثرات ضدسرفه و گرفتگی صدا است، لذا در صورت مخلوط کردن این دو، اثر آن ها تقویت شده و کارایی بهتری را ایجاد می کند.

 

مهم ترین اثرات گزارش شده ریشه ختمی

ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهش دهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل.ریشه ی ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد، سرفه های خشک را از بین می برد، تب را پائین می آورد،اسهال خونی را شفا می دهد و ادرار را زیاد می کند

 

گل و برگ ختمی

گل ختمی چند نوع است از جمله "ختمی بنفش" ، "ختمی سفید" و "ختمی سیاه" که خواص ختمی بنفش بیشتر است.

 

ترکیبات مهم

گل و برگ ختمی دارای حدود 6 تا 9 درصد موسیلاژ می باشد که بیش ترین درصد آن، کمی قبل از گل دادن آن است. هم چنین ترکیبات فلاونوئیدی و مقدار بسیار کمی اسانس، از دیگر مواد گل و برگ ختمی هستند.

 

اثرات مهم

به عنوان نرم کننده ی گلو، خلط آور و ضدسرفه بسیار مفید است. اثر ضدسرفه ی آن از طریق کاهش ورم و التهابات گلو، و راه های بالای تنفسی می باشد.هم چنین مصرف خوراکی آن، باعث کاهش تورم لایه ی مخاطی روده و معده می گردد.استفاده موضعی له شده ی برگ تازه ی ختمی، جهت کاهش درد و التهاب نیش حشرات، مفید است.

 

طریقه و مقدار مصرف

بر روی 5 تا 10 گرم و یا برگ، و یا مخلوط این دو، یک لیوان آب سرد اضافه می کنیم، (حداقل نیم ساعت باید خیس بخورد.) سپس آن را به خوبی به هم می زنیم و می گذاریم یک تا دو ساعت به حال خود بماند. (هر چند بیش تر خیس بخورد و هم زده شود، بهتر است؛ چون مواد آن، بهتر استخراج شده و تاثیر بیش تری دارد.)؛ پس از آن صاف می کنیم. صاف شده را به دفعات، در روی می توان میل نمود(بین 3 تا 5 بار این میزان را روزانه می توان مصرف کرد).













نظرات 1 + ارسال نظر
افشین چهارشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 11:27 ق.ظ

سلام/دستت درد نکنه از اطلاعاتی که گذاشتی./

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد