گیاهان دارویی

وبلاگ محمد علیانسب

گیاهان دارویی

وبلاگ محمد علیانسب

اثر گیاهان دارویی بر سلامت انسان


اثرات مفید گیاهان دارویی

بر اساس یک مقاله پژوهشی در ایران نشان داده شد که بیشتر مواد مؤثر داروهایی که در حال حاضر برای بیماران تجویز می‌شود، از گیاهان استخراج می‌شود و کارشناسان با وجود پیشرفت های علمی فراوان هنوز نتوانسته‌اند مواد مؤثر دیگری را جایگزین این مواد گیاهی کنند.

نویسنده این مقاله ، ناشناخته بودن داروهای شیمیایی برای بدن را ، عامل ایجاد عوارض جانبی در انسان دانسته و افزوده است: به علت شناختی که بدن از صورت های گوناگون گیاهان غذایی و دارویی دارد، عوارض جانبی این قبیل داروها کمتر مشاهده شده است.

این کارشناس افزوده است: گیاهان دارویی به علت دارا بودن مواد مؤثر گوناگون می‌توانند در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته باشند، بدون آن که مجموعه ی مواد مؤثر آنها بر یکدیگر تاثیری گذاشته یا تدافعی ایجاد کنند و اگر بیمار همزمان دارای علایم مختلف چند بیماری باشد، می‌تواند فقط از یک داروی گیاهی با خواص گوناگون استفاده کند.

ما در اینجا اطلاعاتی راجع به برخی از گیاهان دارویی و نحوه مصرف آنها را بیان می کنیم که امیدواریم  مفید واقع شود.

نام:حشیشه الجرب (گل کبوتر)

نام لاتین :Scabiosa

این گیاه از روزگاران کهن مورد توجه بودهاست و از جمله داروهای شفابخش در بیماریهای جلوی نظیر جذب بوده است ؛ این گیاهقاعده آور است و در درمان سرفه؛ برونشیت؛ ناراحتی های حاد تنفسی موثر است خوردن آنموجب تسهیل خروج اخلاط از ریه می شود از ریشه تازه له شده آن برای ناراحتی هایپوستی مثل جرب استفاده می شود دم کرده یا جوشانده گیاه به صورت غرغره برای رفع التهابو زخم مخاط دهان موثر است

نحوه مصرف :10 گرم برگ گیاه را در 100 گرم آب جوش دمکرده صاف نموده مصرف  کنید .

نام :خارشتر( اشتر خار)

نام لاتین:Blessed thistl

از دم کرده این گیاه در موارد سردردهای یکطرفه و تپش قلب مصرف می شود این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد این گیاه برای یرقان؛ اسهال صفراوی و رفع بی اشتهایی موثر است مصرف این گیاه به عنوان داروی ضد سرطان مورد توجه است این گیاه ضد سم نیز میباشد .  مالیدن کوبیدن شاخه و برگها و ریشه آن که در سرکه پرورده شده باشد برای تسکین دردها مفید است .

نحوه مصرف : دم کرده ؛ 50 گرم گیاه در 1000 گرم آب جوش ریخته دم کشیده روزانه 3 تا 4 لیوان میل شود تهیه سرکه ؛ گیاه را در سرکه انگور به مدت 40 روز در آفتاب خیسانده و سپس استفاده نمایید .

نام :دم اسب (علف هفت بند)

نام لاتین:Horse tail

این گیاه به واسطه دارا بودن ترکیبات طلا در درمان آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد این گیاه مدر بوده بنابراین در رفع جذب آب و اختلالات الکترولیتی کاربرد دارد مصرف این گیاه برای زمان بارداری باید با احتیاط مصرف شود این گیاه باید از دسترس کودکان دور بماند این گیاه در رده گیاهان با ع وارض نامشخص دسته بندی شده است ربرای کمک به درمان تجمع آب در بدن یادر درمان آرتروزهای روماتیسمی نیز می توان از دم کرده استفاده کرد .

نحوه مصرف : 1 تا 2 قاشق مرباخوری گیاه خشک را در یک پیمانه آب جوش ریخته 10 دقیقه خیس کنید و سپس آن را میل کنید مقدار مصرف در هر روز تا 2 پیمانه (220CC ) مجاز است .

نام :زراوند (خربزه ابوجهل)

نام لاتین:Aristolochia

این گیاه و ریشه آن از نظر طبیعت ، گرم و خشک است بازکننده گرفتگی و انسداد مجاری عروق صدا و مدر است این گیاه قاعده آور است و کرم معده و کرم کدو را می کشد و برای پاک کردن رحم بسیار مفید است از جوشانده برگ گیاه برای فروکش کردن تاول و جوش کودکان استفاده می شود برای قطع تب های نوبهای و استسقا و بی اشتهایی تجویز می شود . برای صرع و کزاز و چرک لثه مفید است .

نحوه مصرف : تحت نظر پزشک باید مصرف گردد .

نام :سرخدار( زرنب/ رجل الجرار)

نام لاتین:Commun yew

ماده موثری در این گیاه موجود است که خاصیت ضد سرطان دارد برگها و میوه بدون دانه آن مسکن آرام بخش قاعده آور و ضدعفونی کننده می باشد و از برگ های آن در موارد آسم برونشیت سکسکه صرع و سو هاضمه و نیز به عنوان تقویت کننده نیروی چشمی استفاده می کنند از نظر طبیعت برگهای این گیاه گرم و خشک است برگ های آن بسیار سوزاننده و زخم کننده است و در عین حال به مقدار کم مقوی معده و کبد و گرم کننده آن است برای صاف کردن صدا تسکین سرفه افزایش اشتها و در مورد نفخ و بند آوردن اسهال و سردی مثانه نیز مفید می باشد .

نحوه مصرف : مقدار خوراک از گرد برگ آن 3 تا 5 گرم می باشد .


تهیه و تنظیم : محمد علیانسب کارشناس گیاهان دارویی

طب سنتی


درمان بیماری ها با طب سنتی


طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی - درمان بیماری ها با طب سنتی

 

سرماخوردگی و آنفلوانزا: بسیاری از ما تصور می‌کنیم که هنگام سرماخوردگی باید از خوردن ترشی،

ادویه

‌جات و ... خودداری کنیم، اما دکتر "گریفیتز" نظریه جالبی دارد که خلاف این باورهای قدیمی است. با خوردن مواد

ادویه

‌دار مثل کاری، مخاط و ترشحات جریان پیدا می‌کنند و گرفتگی بینی ، عفونت گوش و احتقان ریه تسکین پیدا می‌کند.

در هنگام سرماخوردگی مصرف سیر را هم فراموش نکنید. سیر اثرات ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتری دارد و آنتی‌اکسیدانی قوی به شمار می‌رود، به این دلیل در درمان عفونت و تقویت ایمنی موثر است.

بوی بدن: بوی بد بدن مشکلی است که بیشتر در فصل تابستان و هوای گرم موجب عذاب افراد می شود. در هر حال این توصیه را برای روز‌های گرم سال به خاطر داشته باشید: یک قاشق چای خوری جوش‌شیرین را زیر بغل و روی پاهای خود بپاشید. این ماده، یک ضد عرق طبیعی است و میزان رطوبت طبیعی تولید شده در بدن را کم می‌کند.

تب یونجه (آلرژی فصلی): یک چای کیسه‌ای را در آب سرد خیس کرده و در دستمال کاغذی بپیچید و بر روی چشم ها بگذارید تا خارش ناشی از آلرژی فصلی یا سرماخوردگی تسکین پیدا کند. دکتر "چارلز سیمناف" از دانشگاه منچستر معتقد است اسید تانیک موجود در چای در کاهش خارش موثر است. استفاده از وازلین در سوراخ‌های بینی هم در این مورد خالی از فایده نیست.

متخصصان معتقدند از آنجایی که مواد حساسیت‌زا به وازلین می‌‌چسبند و وارد بدن نمی‌شوند، نمی‌توانند واکنش حساسیتی را شروع کنند. برای بهره‌مندی از این خاصیت کافی است هر دو ساعت یک بار وازلین باقی مانده را از بینی پاک کنید و دوباره بینی خود را با وازلین چرب کنید.

تهوع: زنجبیل حالت تهوع را برطرف می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف تنها یک گرم پود‌ر زنجبیل قبل از سوارشدن در کشتی تا 40 درصد علائم بیماری مسافرت و تا 70 درصد استفراغ را کاهش می‌دهد.

مصرف زنجبیل در رفع تهوع صبحگاهی(ویار) در بارداری نیز بسیار موثر است. از آنجا که کاهش

قند خون

باعث بروز تهوع می‌شود، به زنان باردار توصیه می شود از شیرینی زنجبیلی استفاده کنند، چون در این صورت

قند خون

آنها افت نمی‌کند.

آرتریت (التهاب مفصل): عسل و سرکه سیب از جمله ضد التهاب‌های قوی هستند. بنابراین اگر از درد مفاصل رنج می‌برید، یک قاشق مرباخوری عسل را با یک قاشق مرباخوری سرکه سیب مخلوط کنید و این معجون را صبح‌ها مصرف کنید تا درد مفاصل ناشی از آرتریت تسکین یابد.

تغییر رنگ دندان‌ها: دکتر "فیل استیمر" از کلینیک دندان پزشکی لندن توصیه می‌کند برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان‌ها بعد از

نوشیدن چای

و قهوه، آدامس بدون قند(sugar free) بجوید. آدامس جریان بزاق را زیاد می‌کند و با شست‌وشوی دهان مانع ایجاد لکه می‌شود.

سردرد: بسیارند کسانی که اگر یک روز

نوشیدن چای

را فراموش کنند، عقوبت ناخوشایندی چون سردرد در انتظارشان است. اما ظاهرا

نوشیدن چای

در درمان سردرد کسانی که به نوشیدن آن عادت ندارند هم مفید است.

دکتر "جین کلارک" متخصص تغذیه برای درمان سردرد راهکار راحتی دارد: "با شروع اولین علائم سردرد چای بنوشید".

این متخصص، عمده علل سردرد را به گشادی یا تنگی عروق خونی مغز نسبت می‌دهد و معتقد است، کافئین این تغییرات را برطرف می‌کند.

جرم گوش:4 بار در روز چند قطره روغن زیتون را در گوشتان بچکانید تا جرم گوش نرم شود . دکتر "بایروم" معتقد است این ماده از داروهای شیمیای که برای درمان این مشکل وجود دارند، مفیدتر است.

دندان درد: اگر می‌خواهید دندان درد شما فورا خوب شود، پنبه را به عصاره گل میخک آغشته کرده و روی دندان دردناک خود بگذارید. البته دقت کنید این ماده بیش از دو دقیقه روی دندان نماند، چون باعث التهاب لثه می‌شود .

پزشکان آلمانی از این گیاه، داروی بی‌حسی تهیه کرده‌اند.

درد پشت: برای تسکین درد پشت، وردنه را روی زمین گذاشته و در حالی‌که پشت تان را روی آن گذاشته‌اید دراز بکشید. به این ترتیب وردنه بین شانه‌ها قرار گرفته و به صورت شکل T انگلیسی عمود بر نخاع  قرار می‌گیرد.

اگر بدن تان را روی آن به حالت بالا و پایین حرکت دهید باعث تسکین تنش عضلانی می‌شود.


تهیه و تنظیم : محمد علیانسب کارشناس گیاهان دارویی

اثر گیاهان دارویی بر بیماریها


درمان بیماریها با گیاهان دارویی

درمان بیماریها با گیاهان دارویی
آیا می دانید گیاهان دارویی دارای فواید بسیار زیادی هستند و حتی در درمان بسیاری از بیماریها موثر می باشد و ...


بیماریهای دهان و حلق
  گیاهان داروئی در درمان طیف وسیعی از بیماربهای دهان از جمله آبسه لوزه ، التهابات حاد و مزمن زبان، لثه و لوزه مورد استفاده قرار می گیرند.

اثر موضعی آنها بواسطه وجود موسیلاژها ، گلیکوزیدها ، بیترها و .. بوده و منجر به تمیزی محوطه دهان ، افزایش خونرسانی ، افزایش حضور عوامل محرک سلولی و دفع سریعتر مواد مضر از موضع می گردد که در نهایت منجر به رفع سریع علائم حاد بیماری و تسریع در روند بهبودی می گردد.

  گیاهان داروئی که در این رابطه مورد استفاده قرار می گیرند به چهار دسته تقسیم می شوند:
( Demulcents  نرم کننده ها  )
    از این گیاهان برای کاهش تحریک در التهابات حاد استفاده می شود.بخصوص در مواردی که التهاب همراه با سرفه خشک و مشکلات بلع  باشد .
مهمترین گیاهان این گروه عبارتند از:
برگ پنیرک ، برگ مریم گلی و ریشه ختمی باید از دم کرده و یا فراورده های تغلیظ شده یکی از گیاهان بالا یا بیشتر  بصورت قرقره و دهان شویه استفاده کرد.

(Topical Antiphlogistics) ضد التهاب موضعی
    از این گیاهان برای درمان التهاب حاد دهان و حلق و آبسه لوزه استفاده می شود . در مواردی که عفونت حاد لوزه وجود دارد به همراه آنتی بیوتیک و یا به تنهایی می توانند اثر قابل توجهی داشته باشند .

مهمترین گیاهان این گروه عبارتند از:
گل بابونه ، گل همیشه بهار( آرنیکا ) و برگ مریم گلی در درمان التهاب گلو در عفونتهای ویروسی و میکربی از بابونه و آرنیکا بصورت قرقره محلول گرم بطور متناوب استفاده می شود . در درمان آبسه لوزه از این دو برای تسریع سرباز کردن آبسه استفاده می شود.در التهاب دردناک زبان از ترکیب گل بابونه و برگ مریم گلی بصورت دهان شویه استفاده می شود.

(Astringents
    از این گیاهان در درمان بیماریهای تحت حاد و مزمن استفاده می شود . در التهابات مزمن زبان و لثه ،  التهاب مزمن گلو ، ترشحات مزمن پشت حلق افراد سیگاری با استفاده ترکیبی از این گروه و نرم کننده ها علاوه بر بهبود منجر به برگشت بافت مخاطی می گردد که بواسطه افت عملکرد غدد مخاطی از بین رفته بودند.

مهمترین گیاهان این گروه عبارتند از :ریشه علف نقره ای ، میوه قره قات ، میوه و تخم به   در درمان التهاب حاد زبان و آفت زبان از قره قات به تنهایی یا از ترکیب علف نقره ای و آرنیکا استفاده می شود . در بیماریهای لثه و پریودنتال از علف نقره ای به تنهایی یا توام با قره قات به صورت موضعی استفاده می شود.در التهابات دهان و حلق از عصاره میوه به یا از لعاب تخم آن استفاده می شود.
(Tonics)مقوی ها
 از این گیاهان در درمان التهابات مزمن زبان و حلق ، احساس جسم خارجی ( گلوبوس) ، خشکی مخاط دهان در افراد مسن و خشکی مخاط در اثر رادیوتراپی و بیماری سیکا (گزروستومی ) استفاده می شود. آنها با بهبود عملکرد غدد بزاقی اثر قابل توجهی در کاهش شدت بیماری دارند.مهمترین گیاهان این گروه عبارتند از: قنطریون ، برگ شبدر و ریشه ژنتیان

تب خال
   برگهای بادرنجبویه اثر مهارکنندگی بر روی ویروس تب خال دارند و بواسطه تانن موجود در این برگها اثر ضد عفونی کنندگی موضعی نیز دارند.

تهیه و تنظیم : محمد علیانسب کارشناس گیاهان دارویی