گیاهان دارویی

وبلاگ محمد علیانسب

گیاهان دارویی

وبلاگ محمد علیانسب

جلوگیری از ریزش مو


بیست گیاه ریزش مو


rizesh-moo

خواص درمانی

  • درمان ریزش مو
  • تقویت کننده مو

این نسخه یکی از موثرترین نسخه های گیاهی برای درمان ریزش (موهای خشک ،‌ معمولی ، چرب)موهایی که دلایل ریزش  آنها هرمونی و همچنین کم کاری و پرکاری تیروئید نباشد با تاثیرگذاری فوق العاده است

 مواد لازم

  • عدس برشته   100گرم
  • جو برشته      100گرم
  • ماش            100گرم
  • لوبیا چیتی     100گرم
  • لوبیا سفید     100گرم
  • نخود خام       100گرم
  • خطمی بزرگ   25 گرم
  • برگ مورد     100 گرم
  • قهوه خام       100گرم
  • آویشن           50 گرم
  • شاتره             50 کرم
  • سدر            100 گرم
  • شلتوک برنج   50 گرم
  • کتیرا             25 گرم
  • گل سرشور     50 گرم
  • گزنه            100 گرم
  • دم اسب       100 گرم
  • جعفری خشک 25 گرم
  • شنبلیله خشک 25گرم
  • پرسیاوشان     25 گرم

 روش مصرف

تمامی را آسیاب کرده سپس سه قاشق غذاخوری با 1 استکان آب به مدت سه ساعت خیس کرده سپس 1 الی 3 ساعت روی سر قرار داده سر را بسته  بعد از این مدت درحمام سر را با صابون گیاهی(انتخاب صابون گیاهی باید بر اساس خشک ،‌ معمولی و چرب بودن نوع مو انجام شود) بشوئید.




گیاهانی که از ریزش مو جلوگیری می کند

 

 

گیاهانی  که از ریزش  مو جلوگیری  می کند

 

 

امروزه ریزش مو یک مشکل عمومی است و بعضی اوقات به یک کابوس تبدیل می شود. به گزارش سایت «msnbc» بهترین روش درمان طبیعی ریزش مو استفاده از گیاهان متفاوت است.

 

 

بعضی از گیاهان مانند صبر زرد و گزنه تصفیه کننده خون و تحریک کننده رشد مو است. در این مطلب به چند گیاه مفید برای ریزش مو اشاره خواهیم کرد که خواندن آن مفید است.

 


▪ صبرزرد: مصرف این گیاه باعث رشد مو و مانع ریزش آن می شود. صبر زرد جریان گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشد و رشد مو را تحریک می کند.

 

 

▪ غان: روغن تهیه شده از درخت این گیاه به کاهش ریزش مو کمک می کند و باعث رشد مو می شود. اغلب این گیاه به افرادی که از کم شدن مو رنج می برند توصیه می شود.

 

 

▪ بابا آدم: این گیاه بعضی از مواد شیمیایی را که باعث ریزش مو می شود از بدن سم زدایی می کند. عصاره روغن ریشه این گیاه که یکی از موثرترین گیاهان برای جلوگیری از ریزش مو به حساب می آید، سرشار از «phytosterols» و اسیدهای چرب طبیعی است که برای حفظ موی سر و رشد طبیعی آن لازم می باشد.

 


▪ علف گربه: این گیاه ضد خارش است و رشد مو را تقویت می کند.

 

 

▪ بابونه: بابونه، برای موهای چرب که حاوی شوره سر است مفید می باشد. علاوه بر آن این گیاه با ایجاد تعادل در میزان آب مانع خشک شدن پوست می شود. بابونه تارهای مو را تقویت و احیا می کند و آسیب های مو را که بر اثر بیماری های داخلی به وجود می آید به حداقل می رساند.

 

 

▪ دم اسبی: این گیاه حاوی ماده ای به نام «silica» است که با جوان سازی پیاز مو باعث رشد آن می شود. علاوه بر آن این ماده به رشد ناخن نیز سرعت می بخشد. می توان روغن آن را به طور مستقیم روی پوست سر بمالید و یا این که به صورت خوراکی، کپسول آن را مصرف کنید. گیاهان دیگری که مانع ریزش مو می شود عبارتند از: شیرین بیان، همیشه بهار، گزنه، جعفری، رزماری، مریم گلی.



ریزش مو میتواند از عوامل مختلفی ناشی شود که کمبود مواد مغذی مناسب برای مو از عوامل مهمریزش مو می باشد؛ علت دیگر ریزش موی سر، کندی جریان خون در پوست کف سر می‌باشد. امیدواریم با دانستن و رعایت موارد زیر موهایی پرپشت تر و خوش حالت تری داشته باشید؛

  ·     کلسترولبالای خون ، باعث کمبود ویتامین « ب » سر می‌شود که این کمبود، ریزش مو را بههمراه خواهد داشت. چربی خون در اطراف پیاز مو جمع شده و مانع تنفس و تغذیه آن می‌گردد.بنابراین خوردن و مالیدن این ویتامین و مواد حاوی آن از جمله سبوس گندم و جو، پوستچلتوک برنج، نان‌های پخته شده با آرد سیاه و همچنین ماء‌الشعیر، به جلوگیری ازریزش مو بسیار کمک می‌کند .

·  عشایر ایران یک روش بسیار جالب برای تقویت موی سر دارند که به اینصورت است: یک خیار درشت و آبدار را که کاملاً رسیده و پوست آن زرد شده است رابردارید و آن را به طور عمودی به دو قسمت برش بزنید. سپس مقداری جوی پوست‌نکنده رادر وسط خیار فرو برید، به طوری که جو‌ها از آب خیار استفاده کرده و روئیده و جوانهبزنند. سپس خیار را با جو و جوانهٔ آن خشک کرده و بکوبید. مقداری از آن را خورده وبا بقیهٔ آن، سر خود را بشوئید. این جو‌ها سرشار از ویتامین ب و دیگر املاح بوده وبرای تقویت موهای سر بسیار مفید است .

·    برس کشیدن و مالش پوست سر نیز مفید می‌باشد، به شرط آنکهپوست سر ملتهب نبوده، غدد زیر پوست کمبود مواد  معدنی نداشته و خراب نشدهباشند. شستشو و تمیز نگه داشتن موی سر نیز در بهبود جریان خون سر و تنفس مو، بسیارسودمند می‌باشد .

·        شستشوی موی سر با گیاهان ضد عفونی‌کننده مانند خطمی، پنیرک و بابونه نیز مفید می‌باشد. در صورت نداشتن حساسیت، این گیاهان باعث از بین بردن قارچ‌های کف سر،معالجه زخم‌های چرکی سر، مو خوره و به علاوه براقی و جلای مو می‌گردد .

· در نظر داشته باشید که انجام ورزش به صورت مداوم باعث افزایش جریان خون درسر و صورت شده  و به حفظ موهای سر و شادابی پوست کمک می کند. هم چنین ماساژملایم کف سر نیز کمک کننده است .

      


جلوگیری کردن از ریزش مو با یک درمان طبیعی


جلوگیری کردن از ریزش مو با یک درمان طبیعی
 مو بافتی نازک و بسیار حساسی است که از ترکیبات مختلفی از جمله آب، پروتئین، چربی و کراتین تشکیل شده است. به طور طبیعی هر تار مو دو تا سه ماه پس از اتمام دوران رشد خود استراحت کرده و سپس با موهای جدیدی جایگزین می شود. روزانه ۵۰ تا ۸۰ تار مو به واسطه حمام، شانه زدن یا خواب می ریزد و هنگامی که مقدار ریزش مو بیش از این تعداد باشد، نگران کننده است.

ایران ناز، ریزش غیر طبیعی مو، اختلال محسوب شده و درمان های طبیعی تاکنون موفق ترین و بی خطرترین راهکار برای درمان آن به شمار می آید. تحقیقات نشان می دهد، پیروی از الگوهای غذایی سالم، استفاده از داروهای گیاهی مناسب به طور کلی تغییر سبک زندگی اثر مستقیمی بر تقویت موها و کاهش میزان ریزش مو دارد.

 
طاسی نوع دیگری از ریزش مو است که اگر چه بهره مندی رژیم های غذایی یا مصرف ویتامین ها به طور صددرصد از ریزش مو پیشگیری نمی کند ولی تأثیر بسزایی در تقویت موها دارد. در حال حاضر علل زیادی برای ریزش مو کشف شده است که با برطرف کردن آن می توان بموقع از کاهش ریزش موها پیشگیری کرد.

▪ ژنتیک: انتقال ژن از والدین عمده ترین دلیل ریزش مو است که در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.

▪ استرس: تنش های روحی یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت مو به شمار می آید که عوارض جدی و حتی طاسی به دنبال خواهد داشت.

▪ بیماری: هر نوع اختلالی در بدن که باعث تغییر رژیم غذایی شود یا مصرف برخی داروها باعث کاهش رشد موها یا ریزش آن می شود. بنابراین توصیه می شود چنانچه از بیماری خاصی رنج می برید یا داروی جدیدی مصرف کرده و همزمان با آن دچار ریزش مو شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

▪ تغییرات هورمونی: افزایش یا کاهش میزان برخی هورمون های زنانه پس از زایمان یکی دیگر از دلایل ریزش مو است اما این عارضه قابل برگشت بوده و ۶ تا ۱۲ ماه پس از زایمان بهبود پیدا می کند.

▪ یائسگی: بر هم خوردن تعادل هورمون های زنانه پس از یائسگی نیز دلیل شایعی برای نازک شدن تارهای مو در زنان به شمار آمده که اغلب ناشی از کاهش میزان هورمون استروژن است بنابراین لازم است در این دوران با استفاده از درمان های طبیعی و رژیم های غذایی مناسب موها را تقویت کرد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، مصرف داروهای ضدسرطان، سوءتغذیه، آنفلوآنزا، تب و عفونت ریه ها نیز از دیگر عواملی است که باعث ریزش موها می شود.

▪ فرآورده های بهداشتی: شامپوها، نرم کننده ها، ژل سر و رنگ کننده های مو حاوی ۱۰ تا ۲۰ نوع ماده شیمیایی مصنوعی است که اغلب به بافت مو آسیب زده و باعث ریزش آن می شود. بر این اساس لازم است تا حد ممکن از این قبیل محصولات کمتر استفاده کرده و هنگام انتخاب آن علاوه بر مورد تأیید بودن وزارت بهداشت، انواع ساده و بی رنگ آن مورد استفاده قرار گیرد.

▪ تأمین پروتئین: از آنجا که موها از جنس پروتئین هستند، کمبود این ماده غذایی باعث ریزش مو می شود. استفاده بیشتر از منابع حیوانی مانند گوشت و لبنیات در برنامه غذایی کمک زیادی به تقویت موها می کند.

▪ آهن: این ماده معدنی به گردش خون پوست سرعت بخشیده و سوخت لازم برای رشد موها را فراهم می کند. جگر، زردآلو و کشمش غنی از آهن است.

▪ آب: حدود یک چهارم از هر تار مو را آب تشکیل داده است بنابراین برای حفظ طراوت و شادابی مو باید حداقل چهار تا هشت لیوان آب نوشید.

▪ ویتامین آ: این ماده مغذی خاصیت ارتجاعی مو را افزایش می دهد زیرا چربی لازم برای فولیکول مو را فراهم کرده و به سلامت آن کمک می کند. تخم مرغ، کلم پیچ، کدو و هویج حاوی ویتامین آ فراوان است. از طرف دیگر ویتامین گروه ب، ویتامین ای و ویتامین ث، از ویتامین هایی هستند که در غلات، دانه ها، جگر، گوشت و جوانه ها بیشتر یافت می شود و با افزایش میزان گردش خون در پوست سر، رشد موها را تقویت کرده و احتمال آسیب به آن را کاهش می دهد.

کلسیم، سلنیوم و روی: کمبود این قبیل موادمعدنی در رژیم غذایی، رشد موها را کند کرده و مانع از تقویت و استحکام آن می شود. لبنیات غنی از کلسیم بوده و گوش، جگر، تخم مرغ، میگو، گوجه فرنگی و کدوحلوایی حاوی روی فراوانی است.

ترک برخی عادات غلط: سیگار و استفاده بیش از اندازه از قند و شکر در رژیم غذایی عامل مهم دیگری است که جریان خون پوست سر را کاهش داده و موجب ریزش موها می شود. این در حالی است که استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات، پروتئین، حبوبات، برنج، گوجه فرنگی، گندم، سیب زمینی و سیب مانع از آسیب موها می شود. ورزش منظم نیز از فاکتورهای مؤثر بر رشد مو است که علاوه بر افزایش گردش خون کمک زیادی به کاهش استرس می کند.

▪ گیاهان دارویی: سال هاست که چندین گیاه دارویی به تنهایی و یا در ترکیب با مواد دیگر برای درمان کم مویی یا ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات ژل مانند آلو ورا پس از قرار گرفتن روی پوست سر، آرام بخش پوست بوده و از آن در برابر عوامل زیان آور محافظت می کند. این گیاه سطح PH پوست سر را تعدیل بخشیده و باعث پاک شدن فولیکول های مو از هرگونه آلودگی می شود.

مصرف روزانه چای رزماری نیز باعث تحریک رشد مو شده و مانع از ریزش آن می شود. تجربه ثابت کرده است، ماساژ دادن روزانه آب پیاز روی پوست سر باعث تحریک ترشح فولیکول مو شده و رشد موها را سرعت می بخشد. همچنین افزودن کمی حنا به نرم کننده باعث تقویت مو شده و از شکنندگی آن پیشگیری می کند.

فلفل قرمز حاوی ترکیباتی است که میزان گردش خون پوست را افزایش داده و نه تنها رشد مو را افزایش می دهد بلکه تأثیر به سزایی در ترمیم موهای از دست رفته دارد.

چای سبز و چای گل «مریم گلی» نیز از نوشیدنی هایی است که باعث ترمیم فولیکول مو شده رشد موها را تسریع می کند.

گزنه، زنجبیل، اسطوخودوس، گلرنگ، آویشن، علف لیمو، گیاه باباآدم، گیاه دم اسب و پنج انگشت نیز از گیاهان دارویی است که علاوه بر ترمیم فولیکول های مو باعث تحریک رشد موها شده و از ریزش آن پیشگیری می کند.


هندی‌ها از آن قوم‌هایی هستند که همیشه گیسوان بلند و پرپشت و درخشان‌ آنها زبانزد خاص و عام بوده است. کافی است فقط یکبار در زندگی خود فیلم هندی دیده‌باشید تا برای همیشه یادتان بماند که هندی‌ها چه موهای خارق‌العاده‌ای دارند
 هندی‌ها از آن قوم‌هایی هستند که همیشه گیسوان بلند و پرپشت و درخشان‌ آنها زبانزد خاص و عام بوده است.  کافی است فقط یکبار در زندگی خود فیلم هندی دیده‌باشید تا برای همیشه یادتان بماند که هندی‌ها چه موهای خارق‌العاده‌ای دارند تا جایی که می‌توانند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کنند اما واقعا چه رازی پشت این موهای زیبا و درخشنده وجود دارد، چرا همه آنها بدون استثنا موهایی پرپشت دارند؟ برای جواب دادن به این سؤال اولین چیزی که به ذهن‌مان رسید، این بود که سراغ طب سنتی هندی‌ها برویم تا ببینیم در این طب برای سلامت موها چه توصیه‌هایی شده است.

پیش از حمام موها را شانه کنید نه بعد از آن

هندی‌ها به شانه‌ کردن موها اهمیت زیادی می‌دهند، سرخط همه توصیه‌های آنها سفارش به شانه کردن موهاست، آنها می‌گویند وقتی موها به طور مرتب شانه شوند، احتمال شکننده شدن آنها کاهش می‌یابد. اما شانه کردن هم از نظر آنها اصول خاص خود را دارد؛ اول از همه می‌گویند که موهای خیس را نباید شانه کرد، زیرا وقتی مو خیس است بیش از هر زمانی ضعیف و شکننده می‌شود و به همین دلیل نباید به هیچ‌وجه موهای خیس را شانه کرد. البته حواستان باشد بهتر است موها به‌طورطبیعی خشک شوند تا آسیب کمتری ببینند. از سشوار و خشک‌کننده‌ها تنها زمانی استفاده کنید که مجبورید در زمانی کوتاه موها را خشک کنید یا بخواهید آنها را برای مراسمی خاص حالت دهید. البته باید گفت بهتر است موها را قبل از شستن، شانه کرده و گره‌های آن را باز کنید.

قدیمی‌ترین روغن‌های هندی‌ها

طب سنتی هندی اعتقاد فراوانی به قدرت روغن نارگیل در احیای مو دارد و در واقع این روغن، یکی از رایج‌ترین مواد طب آیورودا یا همان طب هندی است و چون مغذی است و خاصیت مرطوب‌کنندگی  فراوان دارد، از آن اغلب به عنوان یک درمان برای کمک به رشد مو استفاده می‌کنند. برای مصرف روغن نارگیل باید آن را با روغن کرچک و عطر مخلوط کرده و به طور مرتب در ماساژ پوست سر به کار برد. قابل ذکر است که ماساژ دادن موها توسط روغن نارگیل می‌تواند شما را از شر شوره سر، موخوره و ریزش مو نیز نجات دهد. بیشتر محصولات تجاری مخصوص رشد موی آیورودا حاوی روغن نارگیل هستند. علاوه بر این هندی‌ها چند قرن است که از روغن نارگیل به عنوان ماده‌ای برای جلوگیری از پیری و رهایی از استرس استفاده می‌کنند. همچنین عطر نارگیل حس تازه‌ای را در شما متولد می‌کند.

اهمیتی که هندی‌ها به روغن می‌دهند

یکی از تکنیک‌هایی که هند‌ی‌ها به آن اهمیت زیادی می‌دهند، روغن زدن به موهاست، آنها می‌گویند باید حداقل هفته‌ای 2بار موها را روغن زد، البته بهترین حالت این  است که قبل از شست‌وشو این کار را انجام دهیم. روغن به راستی می‌تواند روی موهای شما معجزه کند زیرا همچون لایه‌ای روی هر کدام از تارهای مو می‌نشیند و درخشندگی خاصی به موها می‌دهد. ماساژ با روغن نیز می‌تواند جریان خون پوست سر را تسهیل کند و در نتیجه رشد موها را افزایش دهد. البته در کنار استفاده از روغن حواستان باشد که نباید از کاندیشنر‌های آسیب‌زننده و شامپوهای قوی استفاده کنید چون آنها به موها آسیب می‌رسانند و آنها را خشک می‌کنند. البته اگر موها شوره داشته ‌باشند باید با یک شامپوی ضدشوره خوب آنها را از بین برد. در کل باید سعی کنید موها را همیشه تمیز نگه دارید و آنها را در معرض بادهای خیلی قوی، گرد و خاک و آلودگی‌های دیگر قرار ندهید.

هندی‌ها موها را روغن داغ می‌کنند

ماساژ با روغن داغ می‌تواند تا حد زیادی رطوبت موها و پوست سر را تامین کند. برای این کار از روغن‌های باکیفیت استفاده کنید، روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، بادام یا زیتون می‌تواند بسیار مناسب باشد. اما تکنیک روغن داغ چگونه است؟ شما باید مقداری روغن را در یک ظرف ایمن در ماکروویو گرم کنید، گرمای آن نباید در حدی باشد که دستتان را بسوزاند. بعد این روغن گرم را روی پوست کف سر ماساژ دهید تا رطوبت لازم به این قسمت برسد.

شیرین‌بیانی که رشد موها را تسهیل می‌کند

به گفته دکتر ورت، یکی از متخصصان طب سنتی هند، شیرین بیان از گیاهان دارویی است که در طب آیورودا استفاده می‌شود و برای درمان ریزش مو اثر فوق‌العاده‌ای دارد. دکتر ورت می‌گویند: ریشه شیرین‌بیان برای تحریک رشد مو مناسب است، هرچند تا به حال شواهد علمی زیادی برای تایید این ادعا وجود ندارد. هندی‌ها ریشه شیرین‌بیان را با روغن کرچک مخلوط می‌کنند و به عنوان یک دارو برای رشد مو و درمان ریزش مو روی پوست سر ماساژ می‌دهند. روش دیگر این است که می‌توانید شیرین‌بیان را با شیر مخلوط کنید و پوست سر را به همان شیوه‌ قبلی ماساژ دهید. اگر هم استفاده طبیعی از آن برایتان سخت است، می‌توانید از محصولات مراقبتی مو که حاوی ریشه شیرین بیان هستند، استفاده کنید.

از نظر هندی‌ها چرا موها می‌ریزد

متخصصان طب سنتی هندی می‌گویند میزان ریزش موها با مزاج بدن و از طرف دیگر با ساختار ذهنی بسیار مرتبط است و با توجه به این موارد می‌توان ریزش موها را کنترل کرد. از جهت دیگر در طب هندی (آیوردیک) موها را به عنوان محصول جانبی شکل گرفتن استخوان‌ها به حساب می‌آورند، یعنی می‌گویند همان بافت‌هایی که استخوان‌ها را شکل می‌دهند، مسئول رشد موها نیز هستند. اما روش آنها برای درمان ریزش موها ترکیبی از گیاهان دارویی، رژیم غذایی خاص، تکنیک‌های مدیتیشن، یوگا، عطردرمانی، ماساژ با روغن و... است. آنها می‌گویند برای درمان ریزش موها باید روزانه  یک‌سوم فنجان آب آلوورا بنوشید یا اینکه یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا به همراه کمی زیره 2 تا 3 ماه هر روز بخورید.


هندی‌ها چه می‌خورند که موهایشان نمی‌ریزد؟

      هر صبح یک مشت کنجد سفید بخورید چون این دانه‌ حاوی مقدار کافی منیزیم و کلسیم  برای رشد مناسب موهاست.

      حتما هر روز ماست مصرف کنند.

      تا جایی که می‌توانید در رژیم غذایی خود سبزیجات با برگ سبز، سالاد، شیر، انواع غلات، میوه‌ها وجوانه‌ها را بگنجانید به طور کلی مصرف پروتئین کافی، مخمر، جوانه گندم، دوغ، غلات سبوس‌دار، آجیل، لوبیا، سویا و... نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

      مطمئن شوید که بدنتان به طور متوسط  ویتامین  دریافت می‌کند.

      مصرف غذاهای حاوی گوگرد، روی، ویتامین  ب کمپلکس، ویتامین C و اسیدهای چرب ضروری را فراموش نکنید.


گیاهانی که مانع ریزش موها می‌شوند

در مکتب هند اعتقاد دارند که برخی از گیاهان به بهبود گردش خون کمک کرده، پوست سر را ضدعفونی و فرایند رشد موها را تسهیل می‌کنند، برخی از این گیاهان و طریقه مصرف آنها عبارت است از:

      می‌توانید موهایتان را با سرکه سیب و چای مریم‌گلی بشویید، زیرا این مواد رشد مو را تحریک می‌کنند.

      عصاره شیرین‌بیان نیز در جلوگیری از ریزش مو کمک‌کننده است.

      گیاه دم‌اسب بهترین منبع سیلیس است و به همین دلیل کمک می‌کند تا هم موها تقویت شوند و هم درخشندگی خاصی پیدا کنند.

      اگر می‌توانید پوست سر  را با  اسانس گزنه، رزماری و گیاه دم‌اسب به‌طور منظم ماساژ دهید، چنین ماساژ منظمی می‌تواند باعث تحریک رشد موها شود.


ماساژ کف سر با روغن‌های حاوی ویتامین E

با ماساژ پوست سر می‌توانید جریان گردش خون را بهبود دهید  و در نتیجه سلامت موها و پوست سر را تامین کنید. روزانه 5 تا 10 دقیقه خیلی ملایم پوست سر را ماساژ دهید، این کار برای درمان ریزش موها خیلی مفید است، البته توصیه می‌کنیم برای این ماساژ از روغن نارگیل یا بادام استفاده کنید چون این روغن‌ها حاوی ویتامین E هستند و این ویتامین می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند. از طرف دیگر روغن ویتامین E (روغن درون کپسول‌های ویتامین E) نیز می‌تواند به موهای ضعیف قدرت خاصی ببخشد و علاوه بر اینها مانع خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست سر شود.

درمان ریزش مو با داروهای گیاهی


برای تقویت موهایتان از توصیه های متخصصان طب سنتی کمک بگیرید تا موهای سالم تری داشته باشید.


با هر بار شانه‌زدن موهایتان چه تعدادی از آنها میان شانه یا برس باقی می‌مانند؟ آیا می‌دانید میزان طبیعی ریزش موها به طور متوسط در طول یک روز چقدر است؟ بسیاری از متخصصان طب مدرن بر این باورند ریزش 50 تا 100 تار مو در شبانه‌روز طبیعی است اما اگر تعداد موهای ریخته ‌شده بیشتر از موهای رشد کرده جدید باشد و موها کم‌پشت شوند، دیگر این ریزش طبیعی نیست و باید به فکر درمان بود. البته در طب سنتی عدد مشخصی ذکر نشده اما حکمای این رشته معتقدند وقتی سفیدی کف سر از بین موها مشخص باشد، فرد دچار ریزش مو شده است. اگر شما هم ریزش مو دارید و یا می‌خواهید از بروز این مشکل پیشگیری کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم توصیه‌های دکتر لیلا شیربیگی و دکتر مهرداد کریمی، متخصصان طب سنتی را بخوانید.
در طب مدرن تعداد داروهای موضعی که به رشد مو کمک می‌کنند یا جلوی ریزش آن را می‌گیرند، بسیار کم است اما در طب سنتی درمان‌های مناسبی برای پیشگیری از ریزش و حتی افزایش روند رویش مو وجود دارد. در مرحله اول باید دید ریزش موی فرد چه دلیلی دارد و بعد از کشف علت، نسبت به درمان اقدام کرد چرا که ممکن است در طب سنتی برای دو نفر با یک بیماری خاص دو داروی جداگانه تجویز شود.


 

چرا موها می‌ریزند؟

به طوری کلی نداشتن یک برنامه غذایی سالم، استرس، ابتلا به انواع بیماری‌ها مثل تیروئید، مصرف برخی داروها، تنظیم نبودن سیستم داخلی بدن و‌... می‌توانند موجب ریزش مو شوند. در طب سنتی درمان‌ ریزش مو به دو گروه تقسیم می‌شود؛ درمان‌های موضعی و خوراکی و آنچه امروز بیشتر به کار می‌رود، درمان‌های موضعی است.


 

قطع ریزش مو با داروهای گیاهی

از نظر طب سنتی، روند تولید مو به مسائل درونی بدن بستگی دارد و لازم است فرد مزاج معتدل و سالمی ‌داشته باشد تا رویش موها سالم و درست انجام شود. به طور کلی ریزش مو در افرادی که به دلایل مختلف دچار اختلال مزاج هستند، دیده می‌شود. برای این گروه درمان‌های موضعی کافی نیست و لازم است با درمان‌های خوراکی، ابتدا مزاج اصلاح شود. از طرفی برای پیشگیری از ریزش مو اصطلاحا از مواد قابض مانند حنا، مورد و سدر استفاده می‌شود که ریشه مو را سفت می‌کنند. در عین حال، برخی گیاهان موجب افزایش خونرسانی موضعی می‌شوند که از معروف‌ترین آنها گیاه رزماری است. برخی از ترکیب‌های بابونه و آویشن و گیاه نخل مرداب (مصرف موضعی) نیز خواص مشابه رزماری دارند و می‌توانند هم در پیشگیری از ریزش مو و هم تقویت رویش آن موثر باشند. البته برخی درمان‌ها در قدیم انجام می‌شدند اما امروزه به دلیل ایجاد تحریکات پوستی، توصیه نمی‌شوند؛ به عنوان مثال اگرچه قرار دادن سیر و پیاز رنده شده روی پوست خونرسانی را تقویت می‌کند و خواص ضدالتهابی دارد اما می‌تواند بروز تاول‌های شدید پوستی و حساسیت‌های شدید را به همراه داشته باشد.

 

به گفته حکمای طب سنتی، اولین گام برای داشتن موهای سالم و درمان ریزش مو مصرف غذاهایی است که موجب تولید خون خوب در بدن می‌شوند. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به زرده تخم‌مرغ عسلی، نان گندم خوب پخته شده، گوشت گوسفند و بره یک ساله، انجیر و انگور اشاره کرد. در گام بعدی باید خواب با کیفیتی داشته باشید. فراموش نکنید بهترین زمان خواب بین ساعت 10 یا 11 شب تا 4 صبح است. برای داشتن یک خواب آرام می‌توانید نیم‌ساعت قبل از خواب یک کاسه فالوده سیب میل کنید. برای تهیه این آرامبخش طبیعی کافی است یک سیب رنده شده را با دو قاشق گلاب مخلوط کنید و حدود 15دقیقه در یخچال بگذارید تا کمی خنک شود.



 

ماسک گیاهی ضدریزش مو

برای تهیه این ماسک باید یک قاشق مربا خوری حنا (منظور حنای بی‌رنگ نیست) را با نیم قاشق مرباخوری وسمه (که در عطاری‌ها به رنگ حنا معروف است) و یک عدد زرده تخم‌مرغ (که بهتر است محلی باشد) مخلوط و به این ترکیب مقداری روغن کنجد اضافه کنید تا غلظتی شبیه ماست سفت پیدا کند. البته این پایه ماسک گیاهی ضدریزش مو است و با اضافه کردن مقداری روغن مورد(برای رشد سریع‌تر موها) یا سدر (برای کاهش چربی مو) یا روغن نارگیل (برای خوش حالت شدن موها اما برای موهای چرب توصیه نمی‌شود) به ترکیب گفته شده می‌توانید ماسک‌تان را اختصاصی‌تر کنید. با این ماسک باید کف سرتان را حدود 10 دقیقه ماساژ دهید و سپس موها را با یک کلاه پارچه‌ای یا روسری بپوشانید و بعد از دو ساعت حمام کنید. استفاده از این ترکیب گیاهی به مدت 30 تا 40 روز ریزش موها را از بین می‌رود و موجب رشد مجدد مو می‌شود. البته باید بدانید وسمه قرمزی رنگ حنا را خنثی می‌کند و موهایتان به قهوه ای بلوطی تغییر رنگ می‌دهد. از طرفی بعد از استفاده از این ماسک تا مدتی نمی‌توانید از رنگ‌های شیمیایی استفاده کنید و باید سراغ رنگ‌های گیاهی بروید که برخلاف باور عموم همه آنها مشکی نیستند. در واقع گیاهان متعددی در این رنگ‌ها استفاده می‌شوند که معروف‌ترین آنها حناست اما رنگ‌های حاوی زعفران رنگ زرد و نارنجی ایجاد می‌کنند، پودر حاصل از چغندرقند رنگ قرمز مناسبی می‌دهد و گلبرگ شقایق‌ رنگ قرمز تیره‌ای دارد.




جلوگیری از ریزش مو با گیاهان دارویی


جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو علل مختلفی دارد، کمبود مواد غذائی و نخوردن غذای کافی یکی از عوامل مهم ریزش مو است. بعضی از افراد به خاطر رژیم‌های غلط غذائی که برای لاغری می‌گیرند، دچار ریزش مو می‌شوند. آیا می‌دانید تغذیه سالم یعنی موهای زیبا؟ بله شما می‌توانید با رعایت رژیم غذایی درست و سالم نه تنها از ریزش مو جلوگیری کنید بلکه باعث پرپشتی و زیبایی موهای خود شوید.

معمولاً کسانی که دچار بیماری می‌شوند، پس از بهبود، ریزش مو می‌گیرند که این هم به علت کمبود مواد غذایی است. برای درمان ریزش مو باید هم مواد غذائی مفید و مناسب مصرف نمود و هم به مو‌ها و ریشه‌های آن غذا داد:



درمان های گیاهی برای ریزش مو

برای غذا دادن به مو‌ها می‌توان از آب میوه‌های گوناگون مانند آب خیار، آب هلو، آب انگور و غیره استفاده نمود. کسانی که موهای خشکی دارند و دچار ریزش مو می‌شوند، می‌توانند از مخلوط کتیرا و زردهٔ تخم مرغ استفاده کنند. کسانی که موهای چرب دارند به هیچ وجه نباید از زردهٔ تخم مرغ برای تقویت موهای خود استفاده کنند. این دسته از افراد می‌توانند از مورد سبز و آب نخود استفاده نمایند. تقویت مو با روغن های گیاهی را فراموش نکنید.

یکی دیگر از داروهای طبیعی برای تقویت موی سر، استفاده از ماده لزج اطراف تخمه‌های خربزه، طالبی و گرمک است. برای این کار، تخمه‌ها را در دستان خود مالش دهید تا دستان‌تان چرب شود، سپس چربی به دست آمده را به سر خود بمالید و بگذارید یک ساعت بماند و خشک شود. سپس سر خود را با آب ولرم بشویید.

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای موهای سر، آب انگور است. به کسانی که از بستر بیماری برخاسته و دچار ریزش موی شدید هستند، توصیه می‌شود در شبانه روز، سه لیوان آب انگور میل کنند.

کلسترول، باعث کمبود ویتامین «ب» سر می‌شود که این کمبود، ریزش مو را به همراه خواهد داشت. چربی خون در اطراف پیاز مو جمع شده و مانع تنفس و تغذیه آن می‌گردد. بنابراین خوردن و مالیدن این ویتامین و مواد حاوی آن از جمله سبوس گندم و جو، پوست چلتوک برنج، نان‌های پخته شده با آرد سیاه و همچنین ماء‌الشعیر، به جلوگیری از ریزش مو بسیار کمک می‌کند.

عشایر ایران یک روش بسیار جالب برای تقویت موی سر دارند که به این صورت است: یک خیار درشت و آبدار را که کامل رسیده و پوست آن زرد شده است را بردارید و آن را به طور عمودی به دو قسمت برش بزنید. سپس مقداری جوی پوست‌نکنده را در وسط خیار فرو برید، به طوری که جو‌ها از آب خیار استفاده کرده و روئیده و جوانه بزنند. سپس خیار را با جو و جوانهٔ آن خشک کرده و بکوبید. مقداری از آن را خورده و با بقیهٔ آن، سر خود را بشوئید. این جو‌ها سرشار از ویتامین ب و دیگر املاح بوده و برای تقویت موهای سر بسیار مفید است.

علت دیگر ریزش موی سر، کندی جریان خون در پوست کف سر است. برای جلوگیری از این نوع ریزش مو، باید از موادی استفاده نمود که تحریک کننده بوده و موجب افزایش گردش خون می‌گردد. برای استفاده از این گیاهان، باید از متخصص و پزشک کمک گرفت و تست انجام گیرد تا حساسیت داشتن و یا نداشتن به آن گیاه یا دارو مشخص گردد. در صورت عدم حساسیت، شستشوی سر با جوشاندهٔ برگ انجیر و استفاده از شیرهٔ آن بسیار مفید می‌باشد. این جوشانده به این روش تهیه می‌گردد که، یکی دو برگ انجیر را جوشانده و در شیشه‌ای می‌ریزیم. سپس کمی از آن را برداشته و فقط موی سر را با آن خیس می‌کنیم. دقت کنید که از این جوشانده روی پوست صورت و بدن شما نریزد. برس کشیدن و مالش پوست سر نیز مفید است، به شرط آنکه پوست سر ملتهب نبوده، غدد زیر پوست کمبود مواد معدنی نداشته و خراب نشده باشند.

شستشو و تمیز نگه داشتن موی سر نیز در بهبود جریان خون سر و تنفس مو، بسیار سودمند است.


تهیه و تنظیم :محمد علیانسب کارشناس گیاهان دارویی









آمد بهار خرم با رنگ و بوی طیب                  با صد هزار نزهت و آرایش عجیب


بهار طبیعت از راه می رسد و صحنه ی جهان آیینه نمای قدرت خداوندی

می گردد.

فرا رسیدن فصل شادی بخش و نشاط آور بهاران و حیات دوباره ی زمین که

نشانه ای از قدرت و رحمت الهی است را به حضور  محبت  ظهور  شما  و

خانواده ی محترمتان تبریک و تهنیت عرض می نمایم.



با احترام و ارزوی سالی خوب و زیبا برای شما عزیزان: علیانسب