گیاهان دارویی

وبلاگ محمد علیانسب

گیاهان دارویی

وبلاگ محمد علیانسب


خواص گیاهان دارویی

 

گیاه نعناع

 

 

نعناعی که به عنوان سبزی خوردن مصرف می کنیم با نعناعی که به صورت خودرو در کوه می روید متفاوت است. البته از نظر شکل ظاهری تقریباً شبیه هم هستند و از نظر بو، طعم و مزه تقریباً نزدیک به هم هستند ولی از نظر موارد درمانی آنچه که در کوه می روید غنی تر و مؤثر تر است.

البته خوردن نعناعی که پرورش داده می شود و به عنوان سبزی خوردن مورد استفاده قرار می گیرد با غذای روزانه مخصوصاً غذای ظهر توصیه می شود.

در مواردی که ناراحتیهای معده وجود دارد این نعناع تازه و تمیز نه تنها معده را ناراحت نمی کند بلکه درمان کننده ی ناراحتی معده هم می باشد.

اصولاً اگر ما همراه غذا از سبزیهای تازه به خصوص سبزیهایی که رویش آنها به صورت خودرو می باشد استفاده کنیم قطعاً نتایج خوبی خواهیم داشت.

نعناع کوهی یا نعناع فِری از نظر کاربرد و خواص از نعناع معمولی که به صورت کشت استفاده می شود بسیار عالی تر، قوی تر و مؤثرتر است. این داروی گیاهی برای موارد سیستمهای عصبی مثل بیخوابی، کم خوابی و ناراحتیهای شبانه یک داروی موثر است. ضد اضطراب، ضد هیستری و همچنین مقوی معده است و همچنین برطرف کننده ناراحتیهای معده و روده به صورت اعم از گازهای روده و معده و چه ترش کردن و آرغ زدن می باشد.

همچنین این گیاه داروی خوبی برای سکسکه است و با خوردن یک مقدار خشک این دارو سکسکه می تواند مهار و کنترل شود.

این گیاه در دامنه ها و در ارتفاعات متوسط رویش دارد. بو و عطر بسیار نافذی دارد و در کرمهایی که برای پوست ساخته می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه، گلهای ریز و آبی رنگی دارد و قسمتهای مورد استفاده این گیاه، گل، برگ و ساقه آن است.



خواص گیاهان دارویی

گیاه زنبق وحشی

این گیاه علاوه بر گونه وحشی اش که در کوهستانها می روید بصورت پرورشی در خانه ها و گلخانه ها نیز پرورش می یابد.

موارد استفاده این گیاه بدین صورت است که پیاز گیاه را از خاک خارج کرده و می کوبند و درون پارچه ای قرار می دهند و بر روی مفاصلی که رماتیسم دارند می بندند.

مناطق رویش این گیاه در ارتفاعات ۱٥٠٠ متر می باشد. از آنجائیکه پیاز این گیاه دائمی است، فصل رویش آن از اواخر فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه می باشد.



خواص گیاهان دارویی

 

گیاه گل گندم

این گیاه در اکثر نقاط ایران پرورش می یابد و به صورت خودرو می باشد.

خواص درمانی زیادی دارد از جمله اینکه دارای ویتامینهای B و E و A می باشد. در مواردی برای ناراحتیهای کبدی مصرف می شود. یک داروی تصویه کننده است و برای شستشوی چشم از آن استفاده می شود و ناراحتیهای دستگاه گوارش را تا حدودی کاهش می دهد.

بهترین موقع برداشت آن اواخر اردیبهشت است که گلها کاملاً باز شده و تمام مواد مؤثر در آن وجود دارد.

فقط باید گلهای گل گندم را چید و در یک محل سایه با یک درجه حرارت حداکثر ۳٠ درجه خشک کرد به نحوی که سیاه نشوند و رنگ خود را حفظ کنند.

 تقریباً ۱٠ عدد از این گلها با نیم لیتر آب به صورت دم کرده، داروی خوبی برای بیماریهاست.


خواص گیاهان دارویی

 

گیاه کنگر

 

 

نام دیگر این گیاه آرکیشو است و از گیاهان مغذی است و ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان گل دادن، دانه های آن نیز قابل استفاده است. از دانه های آن برای هضم غذا استفاده می شود و بسیار نیروزا است و برای ناراحتی های کبد و طحال مؤثر است.



خواص گیاهان دارویی

 

گیاه گشنیز کوهی

 

 

این گیاه هم به صورت اهلی کشت می شود و هم در کوه می روید ولی گیاهی که در کوه می روید دارای خواص بیشتری است. برگ و میوه این گیاه مورد توجه می باشد که منبع ویتامینهای C و B و A است.



خواص گیاهان دارویی

 

گیاه گل پروانه (گل ارغوانی)

 

 

این گل انواع مختلفی دارد و زیستگاه آن در دشت و کمی هم در ارتفاعات متوسط و پایین است. بوی عطر خوبی دارد و نوش خوبی برای زنبور عسل است.

کاربرد درمانی آن در موارد ناراحتیهای تنفسی به خصوص سرفه و برونشیت و آسم و حتی از نوع ناراحتیهای تنگی نفس می باشد و بازدهی آن بسیار عالی است.

در خارج از دم کرده و جوشانده ی این گیاه برای شستشو استفاده می شود.

 این گیاه می تواند جراحات و زخمهای سطحی را درمان کند و به خاطر ماده خوشبو و نعناع مانندی که مُنتل هست و در آن وجود دارد در موارد سوختگی از این گیاه استفاده می شود.

نوع دیگر گل ارغوانی از نظر درمانی همان خواص را دارد ولی از نظر ظاهر متفاوت است. این گل ضمن اینکه گلهای قرمز و ارغوانی رنگی دارد درون آن گلهای آبی رنگی هم مشاهده می شود که این گلهای آبی رنگ از داخل گلهای قرمز رنگ بیرون می آید.


تهیه و تنظیم :محمد علیانسب کارشناس گیاهان دارویی

خواص بعضی از گیاهان دارویی


خواص گیاهان دارویی

 

گیاه مریم گلی

 

 

 گیاه مریم گلی گیاهی با قدمت بسیار طولانی است و در حدود ۱٠٠٠ سال پیش به وجود این گیاه پی برده و از آن استفاده می کرده اند از جمله ابوعلی سینا در کتابهای خود به این گیاه اشاره کرده و خواص آن را برشمرده و تأکید بر مصرف آن کرده است.

 این گیاه ضد درد، آرامش بخش و برای کاهش قند خون استفاده می شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رویش دارد. گلهای سفید زیبایی می دهد، بصورت خوشه ای است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

این گیاه آرام بخش و مقوی اعصاب است. همچنین یک داروی ضد عفونی کننده بسیار قوی است. اگر از جوشانده این گیاه بصورت قرقره استفاده شود، جوشهای داخل دهان و بعضاً آفت دهان را درمان می کند.

همچنین برای زخمهایی که بر اثر واریس به وجود می آید بسیار مؤثر است.

در آنژیم و انواع گلو درد نیز از این گیاه استفاده می شود. از جوشانده این گیاه برای ضماد و جوشهای بدن استفاده می شود. جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، رماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مؤثر است.

خواص گیاهان دارویی

 

گیاه گل گاو زبان

 

 

این گیاه در حال حاضر هم به صورت صنعتی کشت می شود و هم به صورت خودرو در طبیعت وجود دارد و یکی از گیاهان مفید و مؤثر برای بعضی از بیماریهاست.

مصارف دارویی این گیاه بصورت محلی بدین صورت است که گلهای آبی این گیاه را خشک کرده و دم کرده ی آن را مورد استفاده قرار می دهند. در سرماخوردگی به عنوان معرق و افزایش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گیاه خاصیت آرام بخشی نیز دارد.

این گیاه اگر با دو گیاه دیگر مثل سنبله تیو و لیمو امانی دم کرده و خورده شود، برای خانمهای حامله بسیار مفید و تقویت کننده است.

این گیاه در مورد بیماریهای دستگاه تنفسی و حتی در رابطه با برونشیت، سرفه، زکام و آبریزش بینی می تواند داروی مؤثری باشد.

این گیاه همچنین ادرارآور و معرق است لذا برای کلیه، مثانه و بطور کلی برای مجاری ادراری داروی مفیدی است.

این گیاه باعث کاهش تب می شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می تواند مفید باشد.

این گیاه در تمام مناطق رویش دارد و دارای چندین گونه است و فصل گل دهی این گیاه از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه است.



خواص گیاهان دارویی

گیاه چای کوهی

این گیاه در مناطق مختلف ایران، دارای اسامی مختلفی است. این گیاه خواص متعددی دارد. بسیار خوش عطر و بو و لذیذ است و می تواند جایگزین خوبی برای چای عصرانه یا ظهر باشد.

از خواص دارویی این گیاه، مدرد بودن آن است و همین خاصیت برای شستشوی مجرای ادراری (کلیه و مثانه) می باشد.

این گیاه برای سیستم دستگاه عصبی خاصیت آرام بخش دارد.

این گیاه در ارتفاعات کم و متوسط رویش دارد و در بیشتر مناطق ایران دیده می شود و فصل رویش آن اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد است.

همچنین این گیاه از داروهایی است که باعث سقط جنین در زنان باردار می شود.

خواص گیاهان دارویی

 

گیاه ثعلب

 

 

گیاهی با گلهای آبی واژگون است. از پیازاین گیاه بعد از خشک و پودر کردن برای بستنی سازی استفاده می شود زیرا این گیاه دارای مواد نشاسته ای می باشد.

این گیاه در موارد ناراحتیهای تنفسی مثل سرفه های شدید و حتی در موارد سیاه سرفه و آسم و تنگی نفس مورد استفاده قرار می گیرد.

گلهای این گیاه نوش خوبی برای زنبور عسل است و با له کردن و خورد کردن گل آن، ماسک خوبی برای صورت تهیه می شود.

معمولاً محل رویش این گیاه داخل باغها و بیشه هاست و زمان گل دهی آن از اواخر فروردین تا اواخر خرداد است.

این گیاه پیازی دارد که پیاز آن مورد استفاده است.

خواص گیاهان دارویی

 

گیاه لاله واژگون

 

 

این گیاه نه تنها گل زیبایی است بلکه خواص درمانی متعددی نیز دارد. این گیاه گل اشک نیز نامیده می شود و این به خاطر این است که مقداری شبنم در بین این گلها جمع می شود و بعد از گل به پائین می چکد.

عمر این گیاه بسیار کوتاه است. از اوایل اردیبهشت ماه گل دهی این گیاه شروع می شود و در فصل بارش تمام می شود.

خواص دارویی این گیاه اصولاً در پیاز این گیاه است. پیاز این گیاه داروی مؤثری برای دردهای رماتیسمی و دردهای مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی است. البته این گیاه جزء داروهای سمی است و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.

  خواص گیاهان دارویی

گیاه موسیر

 

 

این گیاه گونه های بسیار زیاد و استفاده های خوراکی دارد. ریشه و پیاز گیاه بعد از انجام یکسری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می گیرد. بدین صورت که آنها را به شکل رشته های بسیار نازک در آورده و در مسیر آب سرد قرار می دهند تا تلخی که در پیاز آن هست از بین برود، آنرا در آفتاب خشک می کنند تا به عنوان چاشنی غذایی مصرف شود.

عمدتاً مناطق رویش این گیاه در غرب ایران، کوهستانها و مناطق برف گیر می باشد و فصل رویش این گیاه از اواسط فروردین ماه تا پایان خرداد ماه است.

این گیاه به صورت محلی به عنوان مُلیّن، خلط آور و آرامش بخش استفاده می شود.


تهیه وتنظیم: محمد علیانسب کارشناس گیاهان دارویی










عید بزرگ فطر مبارک


خدایا به ما توفیق ده تا از کسانی باشیم که حاصل دسترنج یک مـــــــاه ی خود را در رمضــان،
از ایــن به بعــد هم حفــظ کنیم…


عید فطر است و دلم غرق تماشاست
یاد آن ماه عزیزی که به حق اوج تمناست
سائل درگه عشقم که امید است بر آن
هر چه طالب شوم از او همان لحظه مهیاست



محمد علیانسب :کارشناس گیاهان دارویی

درمان سنگ کلیه با گیاهان دارویی


درمان گیاهی سنگِ کلیهدرمان گیاهی سنگِ کلیه


اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید می توانید با روش های گیاهی خود را در برابر این بیماری واکسینه کنید.

سنگ هایِ کلیه، توده هایِ سنگ مانندی در مجاریِ ادراری هستند، که عمدتاً به علتِ عدمِ تعادلِ نمک و موادِ معدنیِ موجود در ادرار به وجود می‌آیند. همه انسان‌ها کریستال هایِ خاص و کوچکی را در حین ادرار کردن از بدنِ خود دفع می‌کنند. در اکثرِ اوقات این کریستال‌ها در ادرار وجود دارند، اما در برخی موارد این کریستال‌ها به هم متصل می‌شوند، توده‌هایی را به وجود می‌آیند و در قسمت داخلیِ کلیه مستقر می‌شوند، سپس با به هم پیوستن این توده‌ها سنگ هایِ کلیه به وجود می‌آیند که دردِ زیادی را تولید می‌کنند.
علت به وجود آمدنِ سنگِ کلیه
مهم‌ترین عللِ ایجادِ سنگِ کلیه، نقصِ متابولیسم، مصرفِ ناکافیِ مایعات، و رژیمِ غذاییِ ناسالم و نامناسب است. هر کدام از عللِ ذکر شده ممکن است با ایجادِ سنگِ کلیه ارتباط داشته باشند. در صورتِ ریسکِ ابتلا به سنگِ کلیه باید از خوردنِ آردِ سفید، شکر، فرآورده هایِ گوشتی، چای، قهوه، ادویه جات، و غذاهایِ حاویِ اگزالات و کلسیمِ زیاد خودداری کنید. سنگِ کلیه همچنین می‌تواند علتِ ارثی داشته باشد. به طورِ کلی احتمالِ ابتلا به سنگِ کلیه در افرادِ ۳۰ تا ۴۰ ساله بیشتر از احتمالِ ابتلا در سنینِ دیگر است.
علائمِ سنگِ کلیه
سنگِ کلیه تنها زمانی مشخص می‌شود که مانع از خروجِ ادرار شود؛ در این مرحله فرد دردِ شدید و غیرِ قابلِ تحملی را در ناحیه زیرِ شکم و پشتِ خود احساس می‌کند.
برخی از علائم قابلِ توجهِ دیگرِ سنگِ کلیه عبارتند از فرسودگی، تب، لرز، حالتِ تهوع، وجودِ خون در ادرار، عرق کردنِ زیاد و ادرار کردنِ مکرر و دردناک است.
درمان هایِ گیاهی برایِ سنگِ کلیه
دستورالعمل‌ها و درمان هایِ گیاهی برایِ سنگِ کلیه، امن‌ترین روش‌ها برایِ خارج کردنِ سنگِ کلیه هستند.

  1. لوبیا قرمز: برایِ درمانِ سریعِ سنگِ کلیه از لوبیا قرمز استفاده کنید. ۶۰ گرم لوبیا قرمز را برایِ ۶ ساعت در ۴ لیتر آب بجوشانید. سپس آن را از صافی رد کنید و اجازه بدهید تا مایعِ به دست آمده به مدتِ ۸ ساعت خنک شود. سپس به مدتِ یک روز و هر ۲ ساعت یکبار یک لیوان از این مایع بنوشید. این مایع نباید برایِ بیش از یک روز نگهداری شود. این دستورالعمل را برایِ چند روز ادامه دهید. این کار موجب می‌شود تا درد و وخامتِ سنگِ کلیه‌تان کاهش بیابد.
  2. برگ‌های ریحان: ترکیبی از یک قاشقِ چایخوری عسل و یک قاشقِ چایخوری آب ریحان درست کنید. استفاده مداوم از این ترکیب، در هنگامِ صبح و با معده خالی، برایِ ۶ ماه، کلیه شما را تقویت می‌کند و سنگ‌ها را از مجاریِ ادراریِ شما خارج می‌کند.

 

استفاده از عرق خارشتر نیز در دفع سنگ بسیار کمک کننده است. 

از کارهای دیگر داشتن حرکات ورزشی از قبیل طناب زدن می باشد که به دفع هر چه زودتر سنگ کمک می کند.

 

به جز این گیاهان، سالم‌ترین و طبیعی‌ترین راه برایِ درمانِ سنگِ کلیه کرفس، سیب، انگور، هندوانه و دیگر غذا هایِ طبیعیِ غنی از ویتامینِ A هستند. اطمینان حاصل کنید که همواره رژیمِ غذایی درست و سالمی را رعایت می‌کنید. سعی کنید از خوردنِ ادویه جات، ترشی، نوشیدنی هایِ الکلی و سبزیجاتی مانندِ خیار، ترب، گوجه فرنگی، اسفناج، مارچوبه، پیاز، کلم، و گلِ کلم، خودداری نمائید. همچنین از خوردنِ گوشت و نوشابه هایِ گازدار و آبِ گازدار نیز خودداری کنید. مقدارِ زیادی هم آب بنوشید، این بهترین راه برایِ خارج کردنِ سنگ‌ها است.


تهیه و تنظیم :محمد علیانسب کارشناس گیاهان دارویی


ماسکی گیاهی برای رفع چروک

 

ماسکی گیاهی برای رفع چروک

 

اغلب خانم ها برای رفع چین و چروک پوست خود از ماسکهای شیمیایی استفاده می کنند, در صورتیکه در اینگونه موارد ماسکهای گیاهی بهتر جواب داده است.


ماسکی برای رفع چروک

ترکیبات مورد نیاز این ماسک عبارتند از:


دو فنجان سرکه ,نصف فنجان رازیانه خشک ,نصف فنجان بابونه خشک ,نصف فنجان گل رز خشک, نصف فنجان شبدر قرمز خشک


برای تهیه این ماسک گیاهان خشک شده را در سرکه گذاشته و به آرامی تکان دهید. در ظرف را بسته و آن را به مدت دو تا سه هفته در دمای 10 تا 15 درجه سانتی گراد نگه دارید. لازم است هر روز ظرف را به مدت 15 دقیقه تکان دهید.

 


پس از طی سه هفته، محلول را با صافی صاف کنید و در یک ظرف تمیز بریزید. برای هر بار مصرف کافی است صورتتان را با آب ولرم شست و شو داده و سپس خشک کنید. آن گاه محلول ( سرکه و گیاهان خشک) را به نسبت شش به یک با آب مقطر رقیق کنید و سپس آن را روی صورتتان با حرکات چرخشی ماساژ دهید.

 

دقت کنید ماساژ حداقل باید15 دقیقه ادامه پیدا کند. حرکات ماساژ باید نرم و در جهت صحیح انجام شود تا موجب آسیب به پوست شما نشود. این محلول کمی قابض بوده و برای پوست های شل و کمی چرب و منافذ باز صورت بسیار مناسب است. بهتر است از این محلول یک روز در میان برای برطرف کردن چروک های صورت استفاده کنید.


یک راه دیگر برای مقابله با پیری پوست، بخور پوست با گیاهان جوان کننده است. برای تهیه این بخور کافی است یک قاشق سوپخوری بابونه را به همراه یک قاشق سوپ خوری رازیانه و یک قاشق سوپخوری گل رز خشک شده در یک کاسه آب جوش بریزید.


افرادی که پوست های خشک و حساس دارند بهتر است یک قاشق سوپ خوری گل همیشه بهار را به این بخور خود اضافه کنند و افرادی که پوست های چرب و آکنه دارند به جای گل همیشه بهار بهتر است از مرهم لیمو استفاده کنند. سپس طبق مراحلی که گفته شد، پوست صورتتان را با این معجون گیاهی بخور دهید.


شاید تصور کنید که این بخور ساده چه فایده ای می تواند برای پوست شما داشته باشد؟ حق با شماست. تا زمانی که این بخور را به صورت یک روز در میان، به همراه شست و شو و ماساژ با محلول سرکه ی گفته شده به مدت یک ماه انجام ندهید، متوجه تاثیر معجزه آسای آن نمی شوید!

تهیه و تنظیم :محمد علیانسب کارشناس گیاهان دارویی